Van Spanje tot Indonesië en van Portugal tot Mexico: berenactie SC Heerenveen gaat de hele wereld over

. FOTO ANP/COR LASKER
In totaal 15.000 knuffelberen bevolkten de tribunes van het Abe Lenstra-stadion, tijdens de wedstrijd tegen FC Emmen (4-0 winst).
De stichting Kinderen Kankervrij (KiKa), SC Heerenveen en geneesmiddelenbedrijf MSD vroegen met de actie aandacht voor kinderen die kanker hebben. Het getal 15.000 symboliseerde het aantal kinderen in Nederland dat kanker heeft – of heeft overleefd. De beren zijn in minder dan 24 uur allemaal verkocht. De actie leverde meer dan 230.000 euro op.
SC Heerenveen had het er dit weekend maar druk mee, het retweeten van alle accounts met miljoenen volgers, die melding maakten van de Friese actie. Het Duitse Sport Bild - een half miljoen volgers op Instagram - maakte er melding van. Maar ook het Spaanse ESPN (1,9 miljoen volgers op Twitter), het Engelse B/R Football (2,2 miljoen), de Indonesische versie van Goal (2,2 miljoen), L'Équipe uit Frankrijk (5,5 miljoen) en tal van andere internationale (sport)media pikten de actie op.
,,Ik vond het echt geweldig”, zei SC Heerenveen-trainer Johnny Jansen dit weekend al over de actie. ,,Ik was om 15 uur in het stadion en ben gelijk naar het veld gelopen. Onze vrijwilligers waren toen nog bezig om de knuffels op de tribunes te zetten. Voetballen voor 15.000 beren – ik denk dat niemand ons dat nadoet.’‘