Nyck de Vries: eerste Fries ooit in 24 uur Le Mans

Nyck de Vries uit Uitwellingerga doet in 2019 mee aan de wereldberoemde 24 uur van Le Mans. Dat bleek donderdag bij zijn presentatie als coureur van Racing Team Nederland. Hij is de eerste Fries ooit.

Nyck de Vries bij de presentatie van Racing Team Nederland: ,,Dit is een supergave wagen.”  FOTO Racing Team Nederland

Nyck de Vries bij de presentatie van Racing Team Nederland: ,,Dit is een supergave wagen.” FOTO Racing Team Nederland

Niet alleen volgend jaar, maar ook dit jaar komt De Vries al in actie voor de renstal die actief is in het WEC (World Endurance Championship), oftewel het WK langeafstandsracen. ,,Maar ik blijf dit jaar ook Formule 2 rijden”, verduidelijkte de 23-jarige coureur van het Italiaanse PREMA gisteren in het Brabantse Veghel. ,,Het doel is en blijft dit jaar de titel en dan volgend jaar hopelijk de stap naar Formule 1.”

Het een sluit het ander niet uit, zelfs in 2019 zou de combinatie mogelijk zijn. De Vries: ,,Fernando Alonso (coureur van Formule 1-team McLaren, red.) doet het ook. Zijn aanwezigheid als coureur in het WEC geeft bovendien meteen aan dat dit een bijzonder sterke, mooie raceklasse is om in te rijden. En nog bij een heel mooi team ook, want dat is Racing Team Nederland. Ik heb niet lang hoeven nadenken toen ik werd gevraagd.”

Routinier

De Vries zal pas na de zomer voor het eerst in actie komen. Hij wordt dan de opvolger van Jan Lammers. De 61-jarige routinier rijdt nog de 24 uur van Le Mans van 2018, toepasselijkerwijs diens 24ste deelname aan het evenement. Naast Lammers en De Vries maakt ook voormalig Formule 1-coureur Giedo van der Garde deel uit van het team, net als initiatiefnemer Frits van Eerd. Die is ook wel bekend als directeur van Jumbo Supermarkten en als groot sponsor van Max Verstappen .

Maar bovenal is Van Eerd raceliefhebber pur sang en zelf ook coureur; vorig jaar reed hij met Racing Team Nederland voor het eerst de 24 uur van Le Mans. Destijds was dat met Lammers en de Braziliaanse oud-Ferrari-rijder Rubens Barrichello.

Hongerigheid

Toen duidelijk werd dat Lammers dit jaar voor de laatste keer ‘Le Mans’ zou doen, was de keuze voor De Vries als opvolger snel gemaakt. ,,Nyck is jong, is een talent. Die wil ik graag een plek bieden”, vertelde Van Eerd. ,,De hongerigheid spat er vanaf bij Nyck, als coureur straalt hij uit dat hij je gaat opvreten. Een winnaar dus. En daar hou ik van. Hij is een ideale aanwinst voor ons in de WEC dit jaar en in de 24 uur van Le Mans volgend jaar.” Met een grijns: ,,Als coureur kan ik bovendien zelf ook nog wat van hem leren.”

Groot was de glimlach op het gezicht van De Vries toen het doek van de auto werd gehaald. ,,Dit is wel een supergave wagen, hoor”, klonk het opgetogen.

Langzamer

Hij heeft nog niet met de knalgele bolide kunnen rijden, maar een beeld heeft De Vries er al wel van. ,,Ik weet dat dit snelle auto’s zijn. Met een hogere topsnelheid bijvoorbeeld dan wat wij hebben in de Formule 2. Over een heel rondje zijn deze wagens vijf seconden langzamer, maar dat komt vooral doordat ze zwaarder zijn dan een Formule 2-auto. Het is hoe dan ook uitdagend.”

Overigens liet Van Eerd nog weten dat hij De Vries ook op de route naar eventueel Formule 1 denkt te kunnen steunen. Sponsoring van Verstappen zit dat niet per se in de weg. ,,Waar nodig kan en wil ik Nyck ondersteunen in de Formule 2. Want je moet elkaar helpen. Hoe en wat precies, moeten we gaan zien, maar dat kan op veel manieren.”

Auto’s met een dak

Of en in hoeverre Racing Team Nederland in het WEC en tijdens de 24 uur van Le Mans kan meestrijden om overwinningen, is op voorhand moeilijk te zeggen. Een podiumplaats zou volgens de coureurs al heel mooi zijn. Vorig jaar reed Racing Team Nederland in de ELMS (European Le Mans Series). Waar het WEC als WK kan worden gezien, geldt de ELMS als een Europees kampioenschap.

De wagens in deze klassen worden ook wel Le Mans Prototypes genoemd, of kortweg LMP. De auto’s zijn niet allemaal even snel en zwaar en daarom worden ze verdeeld in twee categorieën: LMP 1 en LMP 2. Auto’s strijden in hun eigen categorie om de winst. LMP-racewagens vormen de snelste ‘gesloten’ auto’s ter wereld, dus met een dak. Door met name hun gewicht zijn ze echter langzamer dan de ‘open’ Formulewagens.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport