Volg LC Now, het jongerenmerk van de Leeuwarder Courant zonder leeftijdsgrenzen

LC Now-redacteur Danique Hoekstra.

LC Now-redacteur Danique Hoekstra.

LC Now is het jongerenmerk van de Leeuwarder Courant. Een account op Instagram dat zich speciaal richt op jongere lezers. Drijvende kracht en hét gezicht van LC Now is redacteur Danique Hoekstra.

Danique, leg nog eens uit wat LC Now precies is?

,, LC Now is het jongerenplatform van de Leeuwarder Courant, voor alle jongeren in Friesland. Daar komt het nieuws op te staan dat interessant is voor iedereen van ongeveer 18 tot 30 jaar oud. Omdat onze generatie het nieuws op een eigentijdse manier wil zien, maken we bijvoorbeeld veel korte video’s of explainers om uit te leggen hoe het nieuws in elkaar zit. Een beetje zoals NOS op 3, maar dan regionaal.’’

Jongeren stellen een eigen platform op prijs?

,,Zeker! Bij LC Now zul je dus niet al het nieuws aantreffen, we proberen echt de onderwerpen eruit te pikken die voor jongeren interessant zijn. Dan moet je denken aan nieuws over NHL Stenden, studiefinanciering, huurproblemen, nieuwe winkels en restaurants, wat voor evenementen er zijn, maar bijvoorbeeld ook de Provinciale Statenverkiezingen. Doordat we de ‘taal’ van de jongeren spreken en het hele platform zo in elkaar zit, komen jongeren wel op onze Instagram, maar de krant zullen ze niet zo gauw meer openslaan.’’

Zijn jongeren wel geïnteresseerd in (regionaal) nieuws?

,,Jongeren zijn eigenlijk juist geïnteresseerd in nieuws dat om hen heen speelt, want dat heeft invloed op hun eigen omgeving. Niet alles is natuurlijk even interessant, maar als de Basic-Fit om de hoek zomaar dichtgaat willen ze wel weten waarom. We proberen daarom heel erg in de belevingswereld van jongeren te kruipen en mee te gaan met trends op social media. Jongeren weten soms sneller wat er in de wereld aan de hand is dan ouderen. Het nieuws gaat op TikTok veel sneller dan in de krant of het journaal. Mede daardoor twijfelen ze wel eens aan de betrouwbaarheid van bronnen. Vertrouwen moet je echt verdienen bij deze generatie.’’

Hoe probeer je ze te bereiken?

,,We zetten heel erg in op Instagram en steeds meer via TikTok . Omdat we veel video’s maken bereiken we veel jongeren via de Reels, maar het kan natuurlijk altijd beter. We hebben ook verschillende projecten lopen met NHL Stenden en Mica, zodat studenten ons kunnen leren kennen. Verder werken we ook graag samen met andere platformen in Leeuwarden. Denk bijvoorbeeld aan Founded in Friesland, dbieb of Tienskip, maar het moet wel interessant zijn voor onze doelgroep.’’

Waarom is het voor oudere lezers ook interessant LC Now te volgen?

,,Als je wil weten wat hip en happening is, moet je ons volgen! We zetten het nieuws zo weg, dat je altijd binnen een paar minuten weet wat er speelt en we vertellen dat in heldere taal. We houden het simpel en leuk, daar zit volgens mij geen leeftijdsgrens aan. Het is dus een mooie manier om op de hoogte te blijven en omdat we toch andere onderwerpen kiezen dan de LC, is er altijd weer wat nieuws te ontdekken.’’





Volg LC Now op Instagram

De artikelen die we schrijven verschijnen naast de socials ook op de website van de Leeuwarder Courant. Daar hebben we een eigen pagina met al het nieuws voor jongeren. Af en toe zul je ook een bijdrage van LC Now in de krant zien omdat we onze verhalen met iedereen willen delen. Maar om alles van LC Now mee te krijgen, volg je natuurlijk het jongerenplatform op Instagram!