Elke week de beste verhalen over bedrijven, geld, hypotheken en pensioenen in uw mailbox

De ervaring leert dat lezers economische verhalen over Friese bedrijven erg waarderen, zegt economieredacteur René Smid. Foto: Annet Eveleens
Hoe is de nieuwsbrief, die Beurs op Tafel heet, ontstaan?
,,We zijn bij de Leeuwarder Courant al een aantal jaren aan het experimenteren met nieuwsbrieven, bijvoorbeeld over politiek, cultuur en sport. Een nieuwsbrief over economie kon natuurlijk niet achterblijven. Het is niet voor niets dat docenten op middelbare scholen al roepen dat ‘alles economie is’. Bovendien leerde de ervaring dat lezers economische verhalen, bijvoorbeeld over Friese bedrijven, erg waarderen. Reden om dat in een nieuwsbrief te verpakken. De naam ‘Beurs op Tafel’ is bedacht door onze oud-hoofdredacteur Sander Warmerdam.’’
Met welke criteria stel je de nieuwsbrief samen?
,,Het is een continue afweging tussen wat de lezers waarderen en wat wij als Leeuwarder Courant zelf ook belangrijk vinden. We kunnen online goed zien welke verhalen goed worden gelezen en deze krijgen dan meestal een prominente plek in de nieuwsbrief. We maken echter ook ruimte voor projecten, zoals de Duurzame Dertig, over de beste duurzame innovaties en ideeën van Noord-Nederland.’’
Wat is de doelgroep van de nieuwsbrief?
,,We hebben iedere dag met economie te maken, bijvoorbeeld met de hogere prijzen voor de boodschappen door inflatie, of een stijgende hypotheekrente waardoor je minder geld kunt lenen voor een koopwoning, stakingen, werkloosheidsuitkeringen en ga zo maar door. De doelgroep van de nieuwsbrief is daarom ook heel divers.’’
Wat zijn de reacties?
,,Laat ik het zo zeggen: het feit dat de nieuwsbrief stabiel blijft en langzaam groeit, geeft aan dat er een vaste kern van volgers is die het waardeert dat wij het economische nieuws uit de provincie samenstellen en via de mail door de digitale brievenbus duwen. Bijna iedereen die abonnee is, opent Beurs op Tafel ook daadwerkelijk. Dat is dan wel geen directe reactie, maar wel een teken dat we de goede weg zijn ingeslagen door deze nieuwsbrief te beginnen.’’
Zijn er nog plannen om de nieuwsbrief uit te breiden?
,,Op dit moment niet. De nieuwsbrief kwam in eerste instantie alleen op vrijdag uit, maar er waren zoveel verhalen dat we zijn overgestapt naar twee keer per week: de dinsdag is erbij gekomen. Het aantal kliks - hoe vaak mensen op een artikel uit de nieuwsbrief klikken - is sindsdien ook verdubbeld. Er is natuurlijk nog alle ruimte voor groei, dus wie weet wat de toekomst brengt.’’