Jongeren, nieuws en smartphones: uiteindelijk draait journalistiek gewoon om inhoud en kwaliteit

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

Wereldwijd kampen alle nieuwsorganisaties met dezelfde uitdagingen: hoe interesseren we jongeren voor nieuws en waarborgen we kwaliteit?

Elk jaar komt het Digital News Report uit, een lijvige studie van persbureau Reuters naar de manieren waarop mensen nieuws consumeren. Een goudmijn voor iedereen die in de media werkt. Niet verwonderlijk staat het rapport van 2021 vooral in het teken van het coronavirus. De opstellers schetsen een dubbel beeld: aan de ene kant zijn mediabedrijven financieel in de problemen gekomen door het wegvallen van adverteerders, aan de andere kant hebben ze er veel lezers bijgekregen omdat de behoefte aan informatie groter was dan eerdere jaren.

Volgens het rapport heeft de crisis bewezen dat mensen behoefte hebben aan betrouwbare en feitelijke berichtgeving. De terechte toekenning van de Zilveren Nipkowschijf aan actualiteitenprogramma Nieuwsuur past in deze trend. In complexe tijden willen nieuwsvolgers programma’s en kranten die context geven en autoriteiten kritisch maar fair bevragen. Finland is het land waar mensen het meeste vertrouwen hebben in de media, in de gepolitiseerde en gepolariseerde Verenigde Staten is dat het laagst. Nederland zit met een vierde plaats vlak achter Finland.

Alle leeftijden zijn in meer of mindere mate geïnteresseerd in nieuws. Maar er is een groot verschil in de manier waarop ze dat nieuws tot zich nemen. Oudere groepen kijken televisie of lezen de krant; jongeren noemen online nieuws, podcasts en sociale media als voornaamste bronnen. De smartphone is verreweg het populairst. Het is wel opmerkelijk (en bemoedigend) om te zien dat het aantal jongeren (18-34 jaar) dat bereid is om te betalen voor nieuws in twee jaar is verdubbeld. In een wereld vol Spotify, Netflix en Chinese webshops wordt het blijkbaar steeds normaler om te betalen voor een product of dienst - wat journalistiek uiteindelijk ook is natuurlijk.

Het belangrijkste blijft natuurlijk wel de kwaliteit van dat product. Mensen (jong of oud) zullen alleen betalen voor een online artikel als ze vinden dat het de moeite waard is en aansluit bij hun nieuwsbehoefte, daarin verschillen ze niet van de traditionele krantenlezer. De toekomst ligt in goede journalistiek, met harde en relevante feiten. Door de pandemie zijn lokaal en regionaal nieuws belangrijker geworden, staat in het rapport. Een mooi voorbeeld is de lopende stikstofserie van Irene Overduin en Jantien de Boer. Een taai dossier toegankelijk maken waardoor de lezer snapt wat er speelt, daar draait journalistiek uiteindelijk om.

Alle leeftijden zijn in meer of mindere mate geïnteresseerd in nieuws

hoofdredactie@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Achter de kolommen