Stekkerauto nodig voor leefbaar land | opinie

‘Belangrijk om laadinfrastructuur verder uit te breiden.’ FOTO ANP

De elektrische auto is van essentieel belang als iedereen wil kunnen reizen in een duurzame samenleving. Daarom moet de overheid de stekkerauto financieel blijven stimuleren, betoogt Marga de Jager, bestuursvoorzitter van de ANWB.

De auto speelt een belangrijke rol in ons leven. Van alle reiskilometers die we in Nederland maken, wordt 70 procent met de auto afgelegd. De verwachting is dat dit in de toekomst zo blijft.

De bevolking zal tot 2050 verder toenemen, en daarmee stijgt ook de vraag naar automobiliteit. Verder worden we ook steeds ouder en blijven we tot op hoge leeftijd mobiel. Tegelijkertijd wordt Nederland niet groter en willen we het hier wel leefbaar houden.

De ANWB vindt dat iedereen zorgeloos en met plezier onderweg moet kunnen zijn in een duurzame samenleving. Als we met z’n allen vaker de fiets pakken, of het OV, draagt dat zeker bij.

Auto als batterij

Maar het Nederlandse wagenpark zal ook schoner moeten worden. De elektrische auto biedt die kans. Niet alleen als vervoermiddel, maar in de toekomst mogelijk ook als batterij voor het huis. De laatste jaren worden er steeds meer van verkocht, en dat is een goede ontwikkeling.

Maar als je het afzet tegen het totale aantal auto’s dat hier rondrijdt, is het aandeel volledig elektrische voertuigen nog steeds heel klein. Dat heeft meerdere oorzaken. Een nieuwe elektrische auto is voor de meeste mensen nog altijd ver buiten bereik.

Daarnaast koopt de gemiddelde Nederlander bij voorkeur tweedehands. Maar het aanbod aan gebruikte betaalbare elektrische voertuigen is op dit moment heel beperkt.

Subsidiepot verruimen

Als we willen dat meer mensen sneller de overstap maken naar elektrisch rijden, zullen we dat moeten faciliteren. Bijvoorbeeld met een aanschafsubsidie. Die is sinds 2020 beschikbaar en daar wordt ook volop gebruik van gemaakt. Keerzijde van dat succes is dat de pot steeds binnen de kortste keren al weer leeg is.

Om de vaart erin te houden, zal die pot dus verruimd moeten worden. Daar moet echt nog geld bij. Door de aanschaf van nieuwe betaalbare elektrische auto’s nu te stimuleren, kan een brede tweedehands markt ontstaan. Precies wat we nodig hebben om mensen over de streep te trekken.

Verder is het belangrijk om vooruit te kijken. Op dit moment betalen volledig elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting. Maar dat voordeel verdwijnt met ingang van 2026. Elektrische voertuigen gaan dan gewoon het volle pond betalen. En omdat ze meestal wat zwaarder zijn, gaan ze dan zelfs meer betalen dan een vergelijkbare auto op benzine. Dat is wat ons betreft lastig uit te leggen.

Uitbreiden laadinfrastructuur

Het kabinet buigt zich op dit moment over een nieuw autobelastingsysteem. Hoe dit er precies uit gaat zien, weten we nog niet. Maar het is een geweldige kans om de vergroening van het wagenpark duurzaam te stimuleren.

Ten slotte is het ook belangrijk om de laadinfrastructuur verder uit te breiden. Op een slimme manier, waardoor er zo effectief mogelijk gebruik van kan worden gemaakt. Ook daar is een stroomversnelling nodig als we willen dat iedereen over een paar jaar elektrisch rijdt.

Marga de Jager is b estuursvoorzitter van de ANWB

Nieuws

menu