Stijging bedrijfswinsten is vorm van legale diefstal | opinie

‘De consument? Die ziet alleen de prijzen in de supermarkt, aan de pomp en op zijn energierekening enorm stijgen.’ FOTO HOLLANDSE HOOGTE/RICHARD BROCKEN

Grote multinationals zoals Shell, Unilever en Heineken zien hun winsten meer dan verdubbelen. Ook andere grote bedrijven zoals Douwe Egberts zien hun winsten naar recordhoogten stijgen. En PostNL kan dan natuurlijk niet achterblijven. Ook dat bedrijf moet nog meer winst kunnen maken, dus worden de prijzen maar weer eens verhoogd.

En straks worden de winstcijfers van de supermarktketens bekendgemaakt en je hoeft geen waarzegger te zijn om te kunnen voorspellen dat die hun winstmarges eveneens flink zien stijgen.

En de consument? Die heeft het nakijken. Die ziet alleen de prijzen in de supermarkt, aan de pomp en op zijn energierekening enorm stijgen. En fors ook. Logisch, want die enorme winststijgingen moeten ergens vandaan komen. En dat is dus uit de portemonnee van de klanten.

Het kan nu eenmaal niet anders, beweren de topmannen- en vrouwen van de bedrijven met droge ogen. We zouden het liever niet doen, maar door het gedoe met Rusland, de oorlog in de Oekraïne, de spanningen rond China en de klimaatcrisis moet we nu eenmaal de prijzen verhogen. Door al dat wereldwijde gedoe stijgen de productiekosten en dat berekenen we door aan de consument.

Winsten over rug van consument

Als hun uitleg zou kloppen, zouden de winsten niet verdubbelen of verdrievoudigen. Als zij de hogere kosten die nodig zijn voor hun productieprocessen ook precies zouden doorberekenen, zouden de winsten ongeveer gelijk moeten blijven. De prijzen voor de consument zouden dan wel iets omhooggaan, maar dat zou dan nog te billijken en te verklaren zijn.

Het lijkt er nu echter op dat die bedrijven de situatie aangrijpen om de prijzen zo enorm te verhogen, dat hun winsten de pan uitrijzen. Winsten dus over de ruggen van de steeds moeilijker rondkomende consumenten. En dat zou ik een vorm van legale diefstal willen noemen.

Ik geloof er niet in dat er dankzij de crisis in de wereld ineens meer Heinekenbier wordt gedronken waardoor de enorme winst te verklaren zou zijn. En ook niet dat mensen plotseling het dubbele aantal kopjes Douwe Egbertskoffie zijn gaan drinken of de boterhammen met dubbele lagen hagelslag van Unilever beleggen.

Aandeelhouders profiteren

Kortom, de winstmakende bedrijven denken vooral aan zichzelf en aan hun aandeelhouders. Juist die laatsten spinnen garen bij het asociale gedrag van die bedrijven. Zij profiteren van de extra miljarden die worden binnen geharkt. En dat terwijl je zou hopen dat in tijden van crisis het bedrijfsleven juist enige vorm solidariteit met hun klanten zou tonen. Dat een ondernemer winst wil maken is prima, maar woekerwinsten realiseren op een manier zoals dat nu gaat, is bijna crimineel.

Het Centraal Planbureau gaf al aan dat verdeling van lasten en baten scheef is. En de Nederlandsche Bank berekende recent nog dat stijgende energiekosten tot nu toe nog maar een beperkt vat hebben op de bedrijfswinsten. Van enige solidariteit van het bedrijfsleven met hun hardwerkende klanten is dus helaas geen enkele sprake.

Max van den Broek is journalist/publicist en woont in Harlingen.

Nieuws

menu