Harje | Wachten op de Lelylijn
Komt-ie er nu wel, of komt-ie er niet, de volgens de één broodnodige en volgens de ander volstrekt overbodige Lelylijn, waarmee je vanuit de Randstad in een vloek en een zucht in het verre Noorden bent, en niet te vergeten vanuit het Noorden in de voor ons dichtbij gelegen Randstad. Want meer dan een feit telt hier het gevoel.

Pieter de Groot. Foto: LC
De volgelopen Randstad duurzaam ontlasten en het Noorden nieuwe sociale en economische perspectieven geven, las ik deze week weer. Een oud verhaal, dat tot nog toe een mythe is gebleken. Het was in de jaren zestig bedacht door een aantal particulieren uit Heerenveen, Drachten en de stad Groningen, dat in 1969 de Stichting Zuiderzeelijn oprichtte. De NS had de lijn zelfs vaag op de kaart ingetekend. ,,Waar blijft Leeuwarden?”, vroeg NS-verkeersplanoloog Roelof Dijksterhuis zich af. Maar de Feensters en Drachtsters hadden niemand in Leeuwarden gevraagd om mee te doen. De stad lag ook niet op de logische route naar Groningen, waar een groep ondernemers wel gretig interesse had getoond.