Een stap dichterbij

Vrijdagavond kwam demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven met haar langverwachte Ontwikkelagenda Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040. Nu zijn toekomstbeelden van elastiek, maar over de toon en de uitwerking van het rapport mogen voorstanders van de Lelylijn zich blijmoedig in de handen knijpen.

Een NS-trein in het Friese landschap.

Een NS-trein in het Friese landschap. FOTO JACOB VAN ESSEN

In een eerdere ministeriële doorkijk bestond er boven de lijn-Zwolle amper treinleven. Dat leidde terecht tot gemor. Politiek geduw en getrek sorteerde effect; de Lelylijn staat in het Toekomstbeeld 2040 met stip bovenaan het lijstje grote investeringen.

De noodzaak wordt helder verwoord. De Lelylijn versterkt de ruimtelijk-economische structuur van Nederland. Hij maakt wonen in de landsdelen aantrekkelijker. Hij kan de krimp tegengaan. En hij biedt een concurrerend, aantrekkelijk en veilig alternatief voor het autogebruik over langere afstanden.

De tijdwinst van de Lelylijn vanuit Leeuwarden en Groningen naar de Randstad en andersom is 30 tot 40 minuten. Het ministerie schat het nieuwe reizigerspotentieel op 10.000 tot 20.000 mensen per dag. Dat er een prijskaartje aan hangt is helder; de Lelylijn zit in de categorie 5 tot 10 miljard euro.

In eerdere doorkijkjes was een versnelling van de trein langs het bestaande spoor over Zwolle nog nadrukkelijk in beeld. Die optie zakt steeds verder weg. Volgens de Haagse cijferaars zijn daar per dag maar 2000 tot 5000 extra reizigers mee te lokken. De tijdwinst is een schamele 10 minuten en de investering van 50 tot 100 miljoen euro is reuze ingewikkeld omdat complete plaatsen en stations langs de route overhoop moeten worden gehaald.

'De Lelylijn als ventiel van de overvolle Randstad'

Tijdens overleggen in de Tweede Kamer leek staatssecretaris Van Veldhoven eerder geporteerd van een snelle busverbinding langs de snelwegen A6 en de A7. Dat was lekker goedkoop, en dan was Noord-Nederland toch geholpen. Deze optie komen we in het nieuwe plan niet meer tegen. Een snelle bus die langs de files zoeft heeft alleen meerwaarde op drukke trajecten als van Leek naar Groningen, van Veghel naar Eindhoven of van Breukelen naar Amsterdam-Noord.

De doorkijk naar 2040 geeft een volgend kabinet alle munitie om door te pakken met de Lelylijn. Corona heeft de wereld op zijn kop gezet, schrijft het ministerie, maar in 2025 is alles weer normaal. Wie niets doet zadelt Nederland op met overvolle treinen, metro’s, trams en bussen. De Randstad loopt tegen zijn eigen grenzen aan. De ontwikkeling van de bv Nederland loopt in het honderd als we niet ruim investeren in goed openbaar vervoer.

De Lelylijn als ventiel van de overvolle Randstad. Liefhebbers van rust en ruimte zullen er van gruwen. Bij de Werkgroep Lelylijn kan de vlag bijna in top.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar