LC Commentaar | Flessenhals van treinen bij Meppel staat symbool voor desinteresse voor de randen van het land. Nu handelen voor er iets afsterft

Als iemands ader dichtslibt dan rijdt een ambulance met vliegende haast naar een ziekenhuis. Daar staat een team klaar dat meteen aan de slag kan. De cardioloog analyseert de situatie en pakt het probleem met haar team aan. Dat moet snel en kundig gebeuren, anders is de schade niet te overzien.

Het kabinet weigert vooralsnog geld te steken in het spoorknooppunt Meppel en de Nedersaksenlijn.

Het kabinet weigert vooralsnog geld te steken in het spoorknooppunt Meppel en de Nedersaksenlijn.

Het Nederlandse spoorwegnet is een wijdvertakt netwerk, net als de aderen in een lichaam. Maar als in het Noorden een van de aderen - bijvoorbeeld bij Meppel - plotseling uitvalt, dan gebeurt er niets. De minister kijkt ernaar, schrijft wat rust voor en gaat een patiënt in Rotterdam, Utrecht of Amsterdam behandelen. Die patiënt levert namelijk op termijn veel meer geld op en moet dus snel weer opgelapt worden. Met een driesterrenbehandeling die wat mag kosten. De noordelijke patiënt moet leren leven met de beperkingen. En wachten op de volgende verlammende vertraging.

Flessenhals

Zo gaat het nu al jaren. Iedereen die regelmatig met de trein van Leeuwarden naar Zwolle reist, weet waarom station Meppel de flessenhals wordt genoemd. Het is stuitend dat het kabinet nog steeds niet ziet hoe belangrijk een soepele doorstroming bij station Meppel is. Alle treinen van en naar Leeuwarden, Sneek, Harlingen en Groningen naar andere delen van het land zijn afhankelijk van het knooppunt - gemiddeld is er iedere week negen uur een verstoring. Werknemers, stagiairs, studenten: iedereen staat dan stil. Als het om het traject Amsterdam - Utrecht zou gaan was het al lang opgelost.

Afgelopen week weigerde het kabinet opnieuw om een relatief klein bedrag - 35 miljoen euro - uit te trekken voor aanpassing aan het spoor bij Meppel. De Tweede Kamer is er nu ook klaar mee. Aanstaande dinsdag kan het geld in een stemming alsnog vrijkomen. Het is bittere noodzaak. De Lelylijn is vooralsnog niet meer dan een mooi vergezicht. Het zal nog jaren duren voor de drie tot twaalf miljard die daarvoor nodig zijn ook echt worden uitgegeven.

Kloof

Nieuws

menu