Zit de bus op dood spoor? Het Rijk kan beter geld geven aan het openbaar vervoer in de regio dan strooien met miljarden voor de KLM | LC commentaar
Hoe belangrijk is de bus nu eigenlijk voor de leefbaarheid van het platteland? Volgens de provincies, die de concessies voor het openbaar vervoer verlenen en een groot deel van de kosten betalen, kon het de afgelopen jaren steeds een beetje efficiënter. En steeds waren er bedrijven te vinden die wilden instappen in dit model.

Opnieuw stakingen in het streekvervoer. Medewerkers willen een nieuwe cao met een loon dat meestijgt met de inflatie en maatregelen om de hoge werkdruk te verlagen. Foto: ANP REMKO DE WAAL
Gelet op de almaar voortdurende stakingen in het streekvervoer zijn werknemers dit nu zat. Mede als gevolg van de voor Nederland ongekende inflatie ligt er een looneis van 14 procent. Werkgevers bieden 11 procent en dat lijkt een verschil dat tijdens cao-onderhandelingen overbrugd kan worden.