Verslaafd aan je telefoon? 7 tips om je verbruik te verminderen

Het is zo verleidelijk. Je zit aan tafel met familie of vrienden, je hoort een trilling of piepje en je pakt direct je telefoon om te kijken wat er binnen is gekomen. Het appje of het nieuwsbericht is niet baanbrekend maar de aandacht die je had voor het gesprek dat gaande was is weg. Hoe voorkom je dat dit gebeurt? En is telefoonverslaving een echte verslaving?

FOTO SHUTTERSTOCK

Lees meer over
Tech
Gezond

Altijd bereikbaar moeten zijn kan heel vermoeiend werken. Er is tot op heden weinig bekend over het fenomeen telefoonverslaving. Experts vermoeden dat een telefoonverslaving een verslaving is die anders is dan anderen. Hoe handig een smartphone ook kan zijn, er kan veel stress bij ontstaan. Stel dat je telefoon bijna leeg is en je geen oplader in de buurt hebt? Stel dat je op een drukke dag allerlei appjes binnenkrijgt die je allemaal wilt en moet beantwoorden? Stel dat je een foto hebt gepost op Instagram en je nog steeds niet ‘genoeg’ likes hebt? Paniek!

Overmatig telefoongebruik

Veelvuldig gebruik van je telefoon verhoogt de kans op stress, angsten en depressie. Maar ook je slaappatroon kan eronder lijden. Slimme apps zorgen ervoor dat je aandacht constant getrokken wordt met een trigger, waarna een actie en beloning volgt. Bijvoorbeeld: je ontvangt een notificatie van Instagram, je klikt op de app en je ziet dat je er vijftien likes bij hebt. Dit beloningssysteem zorgt ervoor dat de cirkel in stand wordt gehouden en je steeds minder bewustzijn hebt bij het gebruik van je telefoon. De vraag is echter, is het voor jou een probleem?

De plek van de smartphone in jouw leven

Welke positie geef jij je smartphone in je leven? Voor welke handelingen gebruik je je telefoon allemaal? Om te kijken welke apps een plek in jouw telefoongebruik innemen, kun je een screentracker downloaden. Op Android telefoons kun je bij instellingen > digitaal welzijn en ouderlijk toezicht inzien hoeveel tijd je gebruik hebt gemaakt van je telefoon en van welke apps. Op iPhone kun je de schermtijd terugvinden via instellingen > schermtijd.

Tegenwoordig is het normaal om je telefoon twee of drie uur per dag te gebruiken. Het kan zijn dat je verbaasd bent om hoeveel tijd je spendeert op één bepaalde app. Bedenk dan ook welke toevoeging de app in je leven heeft.

7 tips om je telefoongebruik te verminderen

  • Dit ligt redelijk voor de hand, maar wanneer je notificaties uitzet heb je meer controle over welke informatie je opzoekt. Moet je echt direct weten over de 10% korting bij die ene webshop waar je sporadisch in het verleden iets besteld hebt? Is het echt belangrijk om te weten dat een bezorgservice een nieuwe tijdelijke deal heeft? Beperk je notificaties enkel tot telefoontjes en berichten die alleen aan jou gericht zijn. Groepsapps en social media apps tellen dus niet mee.
  • Zet je berichten op stil. Wanneer er iets dringends is, kunnen mensen je bellen. Maar voor directe berichten op je telefoon kun je het piepje (of pingetje) uitzetten. Zo wordt je niet acuut onrustig wanneer je meerdere berichten achter elkaar binnen krijgt en niet direct tijd hebt om het te checken.

  • Haal alle overbodige apps van je telefoon af. Zo vermijd je teveel ruis. Is het een nuttige app die je helpt bij bepaalde activiteiten, zoals wandelen, rekenen, dingen noteren of navigeren? Als het geen app is die het makkelijker maakt om dingen te ondernemen in je leven, kun je je afvragen of deze app echt waarde toevoegt aan je leven.
  • Zet een maximum op hoe vaak je per dag je mail en social media checkt. Bepaal voor jezelf welke tijdstippen het handigst zijn om je berichten te bekijken en probeer dit te beperken tot drie keer per dag. Wanneer je dit doet, kan dit je extra tijd en rust opleveren.
  • Eindig en begin je dag zonder telefoon. Neem na het wakker worden in ieder geval een paar minuten de tijd om je op je ademhaling te richten. Nadat je hebt ontbeten kun je je telefoon bekijken. Voor het slapengaan kun je het beste een uur van tevoren je telefoon wegleggen.
  • Gebruik je je telefoon als wekker? Overweeg om in een ‘gewone’ wekker te investeren. Zo maak je je slaapkamer een smartphone-vrije zone.
  • Ben je een fervent WhatsApper? Leg je telefoon bij die ene oncomfortabele stoel zodat het minder aantrekkelijk wordt om urenlang te appen.

Nieuws

menu