5 belangrijke vitamines voor mooi en gezond haar

Je haar heeft in de zomer veel te verduren. We zijn buiten in de zon. We zwemmen in de zee, waardoor ons haar te maken krijgt met een flinke portie zout. Dus hoe kunnen we ons haar het beste verzorgen, juist als we veel buiten zijn? Deze haarvitamines gaan daar bij helpen.

Foto Shutterstock

Lees meer over
Looks

Je kunt jouw haar natuurlijk een boost geven door het te verzorgen met een goede natuurlijke shampoo of conditioner, maar je kunt jouw haar ook van binnenuit verzorgen met de juiste vitamines en mineralen.

5 belangrijke haarvitamines

Er zijn talloze vitamines die we binnen kunnen krijgen door gezond te eten, of eventueel door het slikken van een supplement. Maar welke vitamines en mineralen hebben de meeste invloed op een gezonde haardos?

Biotine

Biotine is ook wel bekend als vitamine B8. Deze vitamine is belangrijk voor het zenuwstelsel, een gezonde huid en natuurlijk een gezonde haardos. Biotine wordt ook wel dé vitamine voor het haar genoemd. Je vindt de vitamine in eieren, pinda’s, melk, lever, noten en soja. Daarnaast kan je biotine slikken.

Vitamine A

Vitamine A helpt bij de wering van de olieklieren rondom je haarzakjes. Dat maakt deze vitamine een must bij gezond en sterk haar. Vitamine A vind je onder meer in eieren, boter en vis, maar via het eten van voldoende groenten of door middel van een supplement kan je jouw inname op een plantaardige manier verhogen.

Vitamine B

Er zijn in totaal acht verschillende vitamine B’s. Over vitamine B8, biotine, hadden we het net al. Over het algemeen bevorderen de B-vitaminen een gezonde celgroei en zijn daarom enkele van de belangrijkste vitamines tegen haaruitval.

Vitamine C

Ook in het rijtje haarvitamines: vitamine C. Genoeg vitamine C binnenkrijgen heeft niet alleen veel voordelen voor jouw huid, maar ook voor jouw haar. Dat komt omdat vitamine C je lichaam helpt om een proteïne aan te maken dat we collageen noemen. Dit is een essentieel bestandsdeel van de haarstructuur. Deze vitamine vind je in onder andere paprika, zwarte bessen, spruitjes, peterselie, boekenkool, kiwi, aardbei en sinaasappel.

Zink

Ook het mineraal zink speelt een grote rol in de aanmaak van eiwitten in het lichaam. Verschillende onderzoeken tonen dan ook aan dat haarverlies en een tekort aan zink in verbinding staan met elkaar. Goed om in je achterhoofd te houden: je kunt ook te veel vitamines binnenkrijgen. Laat daarom altijd een test doen bij een arts om te checken of je de bovenstaande supplementen nodig hebt en krijg niet met eventuele nare bijwerkingen te maken.

Nieuws

menu