Waarom slaap je slecht in een vreemd bed?

Schone lakens en keurig opgeklopte kussens en toch kun je ’s avonds de slaap niet vatten in dat hemelse hotelbed. Sterker nog je ligt wakker en woelt tot het alweer tijd is om je bed uit te komen. Hoe komt het eigenlijk dat we − vooral tijdens die eerste nacht − niet goed kunnen slapen op hotel? Slaapexpert Johan Verbraecken, verbonden aan het Universitair Ziekenhuis Antwerpen, legt het uit.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Lees meer over
Gezond

Waarom is de eerste nacht in een vreemd bed soms de hel?

“Dat is het typische first night effect : je slaapt moeilijker in en wordt in de nacht wat vaker wakker”, zegt Johan Verbraecken. “Mensen die slecht slapen in een vreemde omgeving zijn onbewust op hun hoede voor de eventuele gevaren van het onbekende. Hun stressniveau is hoger, waardoor ze wakker liggen en snel zouden kunnen reageren in geval van bedreiging. Het brein maakt deze reflex als je uit je vertrouwde omgeving bent en moet wennen aan een nieuwe situatie.”

Verder zijn er ook andere factoren die de eerste nacht op vakantie wat onwennig kunnen maken. Een andere matras dan thuis, bijvoorbeeld. En een andere kamertemperatuur. ,,Al die zaken zorgen ervoor dat je meer tijd nodig hebt om in slaap te vallen.” Naast de groep vakantiegangers die moeilijk inslapen, zijn er ook reizigers die juist wel beter slapen in een vreemd bed. ,,Het gaat vaak om mensen met slaapproblemen die het eigen bed associëren met slapeloosheid. In een hotelbed is die associatie er niet en slapen ze beter.”

Helpt het om je eigen kussen mee te nemen?

,,Dat is een goed idee. Comfortabel liggen in bed is immers een van de voorwaarden om goed te kunnen slapen. Het kussen speelt hier een belangrijke rol in: de nek moet goed ondersteund zijn. Als je op een heel zacht of hard hotelkussen ligt, kan je lang zoeken voor je een fijne slaaphouding vindt. Elke gewaarwording van pijn of ongemak in je nek zal zeker niet bijdragen tot vlot inslapen. Een eigen kussen geeft je ook iets meer vertrouwen in die vreemde omgeving en biedt meer geborgenheid.”

Hoe kun je de kans op dat first night effect nog verkleinen?

Volgens de slaapexpert draagt alles wat helpt om je te ontspannen bij tot beter inslapen. Thuis en dus ook op vakantie. “Neem een douche of bad, zo ben je heel relaxed om te gaan slapen. Laat de airco niet te lang aan, zodat het zeker niet te koud wordt in de kamer. De ideale temperatuur om in te slapen is 18 graden C°, maar om goed door te slapen is een iets hogere temperatuur tussen de 20 en 24 graden perfect.”

Als het toch te warm is in de hotelkamer, kun je nog iets anders doen om een zweterige, slapeloze nacht te voorkomen. “Neem een koud voetbad. Je inwendige temperatuur zal zakken en dat zal het inslapen bevorderen.”

menu