Meer

Voedselwaakhond en supermarktketens: 'Leeftijdsgrens voor kopen energiedrankjes moet naar 18 jaar'

De leeftijdsgrens voor het kopen van energiedrankjes moet omhoog van 14 naar 18 jaar.

De leeftijdsgrens om energiedrankjes in supermarkten te kopen moet omhoog, vindt voedselwaakhond Foodwatch. .

Lees meer over
Gezond

De grens van 14 jaar, die nu vrijwel alleen wordt gehanteerd bij de supermarkten Lidl en Aldi, moet breder, vindt Foodwatch, een Europese belangenorganisatie voor consumenten. De meeste supermarkten hebben daar volgens de organisatie ook wel oren naar.

Albert Heijn, Jumbo en Plus voor verhogen leeftijdsgrens

Tien supermarkten, met een gezamenlijk marktaandeel van 90 procent, staan volgens de ’voedselwaakhond’ open voor het optrekken van de leeftijdsgrens, bij voorkeur naar 18 jaar. Voorwaarde voor hen is wel, dat alle supermarkten meedoen. Onder de supermarkten zijn Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Hartritmestoornissen, slaapproblemen en nierfalen

Een hoge consumptie van energiedrankjes kan leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en zelfs nierfalen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde al in 2014 dat energiedrankjes vooral bij jongeren een gevaar voor de gezondheid zijn, aldus foodwatch.

De organisatie roept het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het ministerie van Volksgezondheid op tot actie.

Nieuws

Meest gelezen