Mediterraan dieet: Wat mag je eten en wat niet?

In Spanje, Portugal en Griekenland blijven mensen langer gezond. Ook zijn ze vaak slanker dan de andere Europeanen. Al heeft de ongezonde leefstijl daar inmiddels ook zijn intreden gedaan. Dit mediterrane dieet is gebaseerd op de leefstijl van de mensen die aan de Middellandse Zee wonen rond de jaren zestig.

FOTO SHUTTERSTOCK

Lees meer over
Gezond

De inwoners rond de Middellandse Zee leefden in de jaren zestig gezonder dan andere Europeanen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken, Zo hadden ze minder kans op verschillende ziekten. Dit kwam vooral door hun Mediterrane dieet. Een dieet dat barst van de (seizoens)groenten, fruit, vette vis, noten en bonen. Het mediterrane voedingspatroon is een goede keuze voor mensen met diabetes, laat onderzoek zien. Het houdt de bloedsuiker stabieler en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Het is overigens ook een goed idee voor mensen zonder diabetes.

Hoe werkt het mediterraan dieet?

Eigenlijk werkt het dieet volgens een bepaalde piramide. De onderkant van de piramide zijn de producten die goed voor je zijn. Daar staan groente, granen, zaden, fruit, olijfolie, bonen, erwten, kruiden en noten. Deze producten kun je volgens het dieet dagelijks eten. Wel wordt verwacht dat je daarnaast ook beweegt. De laag daar boven is voor de vis en zeevruchten. Er wordt vanuit gegaan dat je dit minstens 2 keer per week eet. De derde laag is gereserveerd voor gevogelte zoals kip en kalkoen, voor eieren, kaas en yoghurt. Verwacht wordt dat je hier kleine hoeveelheden van neemt. In de top zit rood vlees en zoetigheid. Die producten mag je zo nu en dan hebben.

Voordelen mediterraan dieet

  • Dit dieet is zeer geschikt voor mensen met diabetes. Overleg wel altijd met je arts voor je begint
  • Doordat je veel goede vetten en groenten binnenkrijgt en weinig zoetigheden, val je af
  • Uit onderzoeken blijkt dat het dieet erg gezond is voor het hart en dat het de veroudering van de hersenen tegengaat
  • Het is niet echt een dieet, maar eerder een lifestyle. Het is dan ook de bedoeling dat je ermee doorgaat
  • Het is niet moeilijk om vol te houden als je er eenmaal aan gewend bent

Nadelen mediterraan dieet

  • Met alleen eten red je het niet. Je zult de hele levenswijze aan moeten nemen. Dat betekent dat je ook zult moeten bewegen
  • Je moet meer tijd vrijmaken om te koken, eet langzamer en ontspan.

Nieuws

Meest gelezen