Na de zomervakantie verschijnt MEER: het nieuwe lifestyle magazine van LC en DVHN

Interviews, wonen, mode, mooie persoonlijke verhalen, rubrieken met lezers, eten en drinken, reizen, uitstapjes en meer. Deze items zijn straks allemaal te lezen in MEER.

De eerste editie van het papieren MEER magazine verschijnt zaterdag 21 augustus.

De eerste editie van het papieren MEER magazine verschijnt zaterdag 21 augustus.

Naast het nieuws brachten wij al verhalen over allerlei zaken die het leven leuk (reizen, wonen, mode, beauty), interessant (gezondheid, carrière, geld, psychologie, opvoeden, relaties) en lekker (eten en drinken, seks) maken. Straks worden deze verhalen gebundeld in de sectie MEER op deze website en in het nieuwe magazine. De eerste editie daarvan verschijnt op zaterdag 21 augustus. Wekelijks meer bij de krant, dus.

MEER van dit:

En dan bedoelen we letterlijk en figuurlijk meer, want MEER is niet alleen de naam van dit nieuwe magazine, meer betekent ook: meer te lezen, meer om te ontdekken, meer om van te genieten en meer nieuwe rubrieken. Van deze verhalen verschijnt in de komende weken al een sneak preview , een klein voorproefje.

Waarom MEER?

Waarom is er gekozen voor dit magazine? Hoofdredacteur Evert van Dijk: ,,De krant blijft zich continu ontwikkelen, zowel online als op papier. Wij denken met MEER de lezers op zaterdag een aantrekkelijk magazine voor te schotelen, met daarin prachtig leesvoer voor het weekend. Daarmee sluiten we aan bij een trend die al langer zichtbaar is. Veel van onze lezers kiezen voor online om doordeweeks het nieuws te consumeren. De zaterdagkrant is voor deze groep vaak een uitzondering, dan is er wel tijd om er lekker voor te zitten en is er ook belangstelling voor meer dan nieuws en achtergronden. Al dat meer kunnen ze vinden in het magazine. We verwachten op deze manier ook nieuwe abonnees te trekken.”

MEER op dvhn.nl en lc.nl

Voor deze mensen kan het interessant zijn om een Weekend + Digitaal abonnement te nemen: op werkdagen online, in het weekend papier. Maar ook abonnees die de krant volledig digitaal lezen of willen gaan lezen, krijgen voortaan alle lifestyle content tot hun beschikking: via de sectie MEER op dvhn.nl en lc.nl.

,,Eigen, toegankelijk, down to earth , eerlijk en oprecht, activerend feel good, dat zijn de kernwaarden van MEER’’, licht magazine coördinator Anniek Boswijk toe. ,,We willen een extraatje zijn, een tijdschrift dat je op zaterdag uit de krant haalt om lekker te gaan lezen en dat je inspireert en activeert. Alles op het gebied van lifestyle kan erin, van wonen tot werk, gezondheid tot mode, reizen, culinair, relaties, geld, psychologie en persoonlijke verhalen. Lekker leesbaar, maar dat betekent zeker niet dat we zwaardere onderwerpen uit de weg gaan.’’ Die kernwaarden zijn het uitgangspunt bij de keuze van de reportages, interviews en rubrieken, maar ook bij het gekozen design.

MEER design (papier)

Art director Pieter Dijkstra maakte het ontwerp, vormgevers Marjan Steenbergen en Alie Veenhuizen vertaalden dit naar het magazine dat over een paar weken bij de krant te vinden is. Dijkstra: ,,Mijn opdracht was: ontwerp een prikkelend magazine, primair gericht op de noorderling van pakweg 30 tot 50 jaar. Toegankelijk en herkenbaar, met een eigen uitstraling. De kernwaarden komen in het design terug met een stijl die voldoende eigen is, maar ook aansluiting heeft bij de krant(en) waar het magazine bij hoort.’’

Die aansluiting vond Dijkstra onder andere door gebruik te maken van bestaande typografie van Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant, namelijk de letterfamilies Apercu (schreefloos) en Reckless (schreef). Zowel de Apercu als de Reckless hebben een duidelijk eigen karakter, maar zijn ook goed bruikbaar door de goede leesbaarheid.

,,De lay-out van het magazine moet aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep. Helemaal van deze tijd en ruim opgezet zodat tekst maar zeker ook beeld optimaal tot hun recht komen.’’

MEER foto’s

Dat gaan we ook terugzien in de fotografie. ,,We maken gebruik van lifestyle fotografie die authentiek en geloofwaardig is. Van talentvolle, veelal jonge, fotografen uit het Noorden. De fotografie is herkenbaar, nuchter, maar ook eigenwijs en ‘Noordelijk Glamoureus’.

Het kleurgebruik van het magazine is ingetogen met een aantal pastel-tonen en de typografie is voornamelijk zwart. ,,De onderwerpen van het magazine bepalen veelal de kleur van de betreffende pagina’s.’’

Door de ruime opzet van de lay-out en de grote, goed scanbare kopteksten is het een prettig leesbaar en toegankelijk magazine geworden. ,,Een magazine dat je snel even pakt in het weekend’’, constateert Dijkstra. ,,De grote kopteksten geven het blad een eigen smoel, zonder schreeuwerig te zijn. Waar sommige pagina’s een bepaalde lieflijke rust uitstralen is het gebruik van deze, veelal zwarte, kopteksten een mooie tegenhanger. Stoer en vet. En waar het kan, eigenwijs aflopend van de pagina. Het mag hier en daar best wel wat schuren. Graag zelfs! Tot slot: het is een magazine geworden waarbij je je als noorderling thuis voelt. Geen onnodige opsmuk. Transparant, eerlijk en nuchter en met meer dan voldoende eigenheid.’’

MEER verhalen (en onderwerpen)

Die eigenheid komt ook terug in de onderwerpkeuze. Anniek Boswijk: ,, Nieuw zijn bijvoorbeeld een seksrubriek waarbij lezers vragen kunnen stellen aan een seksuoloog en een intimiteitscoach, een moderubriek met lezers, een rubriek van magazine-redacteuren Carleen en Renske over het leven als single jonge vrouw. Ook keren veel vertrouwde rubrieken terug, maar dan wel in een heel nieuwe vorm. Zo vind je in MEER straks onze columnisten Rosa Timmer en Wieberen Elverdink, is er een wandelrubriek, zijn de binnenkijkers en styling- en tuinrubrieken die we kenden uit Wonen&Co er weer, net als de verhalen die je voorheen vond op gezondheidenco.nl, de restaurant-recensies in een nieuwe vorm, reis- en recreatiereportages en meer.’’

Wekelijks krijgt het interview een prominente plek. ,,Dat worden mooie, persoonlijke portretten in woord en beeld. Voor de fotografie werken we veel samen met een nieuwe fotograaf: Marleen Annema. Zij heeft de eerste interviewkandidaten al geschoten en wij zijn ontzettend blij met het resultaat.’’

MEER online

Ook online krijgt de sectie MEER een eigen gezicht. Web designer Sjors Sevenhuijsen nam het ontwerp daarvan voor zijn rekening, waarbij hij de printversie als uitgangspunt nam. ,,Ik ben erg tevreden over de kleuren’’, zegt hij. In de online krant is dit soort kleurgebruik niet gebruikelijk, maar het oogt mooi, warm en plezierig.’’

Online is al het een en ander te bekijken op lc.nl/meer en dvhn.nl/meer. Wie het print magazine in handen wil hebben, moet nog een paar weken wachten, maar op deze pagina’s krijg je de smaak al een beetje te pakken, hopen we.

menu