Samen met

Hsp-ers in de klas: op de Fûgelsang in Berltsum is extra aandacht voor de gevolgen van hoog gevoeligheid

Leerkracht Lisanne de Vries van de Fûgelsang in Berltsum heeft zich gespecialiseerd in hoog sensitiviteit.

Wat doe je als leerkracht met kinderen die met buikpijn naar school gaan? Of met kinderen die in de klas of juist thuis veel huilen of in woede uitbarsten? De internE begeleiders van CBO-Noardwest Fryslân kregen antwoord op deze vragen van Lisanne de Vries van cbs de Fûgelsang uit Berlikum. De Vries volgde de opleiding HSP-specialist en vertelde haar collega’s hoe ze hoog gevoelige kinderen kunnen herkennen en begeleiden.
Lees meer over
Franeker Courant

,,Op scholen is nog te weinig bekend over hoog gevoeligheid. Toch heeft één op de vijf mensen – dus ook kinderen - dit als speciale eigenschap”, vertelt de leerkracht. Iedereen filtert prikkels zoals geluid, licht, geuren en woorden. Mensen die hoog sensitief zijn verwerken die prikkels anders en krijgen meer ongefilterde informatie binnen.

Hoe dat uitpakt verschilt van persoon tot persoon maar ook per situatie. ,,Het kan positief uitpakken en bijvoorbeeld creativiteit stimuleren of maken dat iemand non-verbale signalen sneller oppakt. Maar het kan ook tot overprikkeling leiden waardoor iemand last heeft van te fel licht, achtergrondgeluiden of het diep doordenken van dingen die anderen doen of zeggen.”

‘Gedrag komt nooit uit het niets’

Sommige kinderen moeten op hun tenen lopen om alle prikkels te verwerken die ze op school krijgen, legt De Vries uit. ,,Wanneer ze dan een hele dag als perfecte leerling in de klas hebben gezeten volgt thuis de ontlading. Het is in zo’n geval belangrijk te kijken wat er achter het gedrag zit en daar aandacht aan te geven, want gedrag komt nooit uit het niets.”

Voordat De Vries haar collega’s bijschoolde, hield ze al workshops op een ouderavond op de Fûgelsang. ,,Dat opende bij veel ouders de ogen. Sommigen herkenden er dingen van zichzelf in, anderen van hun kinderen, en soms van beiden. Bij ons op school is er gelukkig ruimte om de hoog gevoelige kinderen te begeleiden. Dat kan door met ze te praten en uit te leggen wat het is, wat de valkuilen en wat de krachten van deze eigenschap zijn.”

Ook voerde de basisschool kleine, tastbare maatregelen in die deze kinderen verder helpen en tegelijkertijd de anderen in de klas. ,,De kinderen bepaalden aan het begin van het schooljaar eigen groepsdoelen. Zelf hing ik een grote thermometer in de klas. Met een wasknijper geeft iedereen aan hoe hij of zij zich voelt. De kinderen leren dat het oké is dat ze zich even niet zo fijn voelen of een time-out nodig hebben. En ja, natuurlijk hangt mijn knijper er ook bij.”

Dit artikel is het product van een samenwerking tussen de redacties van Leeuwarder Courant en Franeker Courant

Nieuws

menu