Doeksen grijpt in en vervangt nieuwe LNG-schepen grotendeels door ms Friesland om 'exorbitante' kosten te drukken. Ook worden kaartjes waarschijnlijk duurder

Veerboot Willem de Vlamingh loopt de haven van West-Terschelling binnen. Foto Sytse Schouwstra

Rederij Doeksen heeft ook last van de stijgende prijzen en ziet zich genoodzaakt de afvaarten van de twee nieuwste LNG-veerboten grotendeels te laten vervangen door de ms Friesland. Dat doet de rederij door de ‘exorbitante prijsstijging van LNG’.
Lees meer over
Terschelling
Harlingen
Vlieland

De ms Willem Barentsz en de ms Willem de Vlamingh varen op die brandstof en zorgen ervoor dat de kosten voor het in stand houden van de veerverbindingen met Terschelling en Vlieland „extreem hoog zijn”, aldus Doeksen.

„Maatregelen zijn onvermijdelijk en dat is wrang, omdat wij recent juist hebben geïnvesteerd in duurzame nieuwe veerboten die op LNG varen”, stelt Dirk Spoor, algemeen directeur van Rederij Doeksen. „Maar de enorm hoge brandstofprijzen treffen ons bedrijf hard. In vergelijking met 1 januari 2021 is de prijs van gasolie met circa 200 procent gestegen en die van LNG zelfs met 900 procent.”

De ms Friesland wordt ingezet in de hoofddienst op de lijn Terschelling, grotendeels in plaats van de LNG-schepen, die nog wel extra afvaarten blijven verzorgen op drukke dagen. Áls de LNG-schepen varen dan zullen ze er langer over doen, met het oog op brandstofbesparing.

De ms Friesland is in principe minder duurzaam en wordt daarom overgezet op biodiesel. Op die manier wordt volgens Doeksen de extra uitstoot door het inzetten van het schip zo veel mogelijk beperkt.

Dit kostenbesparende pakket wil Rederij Doeksen in elk geval tot eind volgend jaar voortzetten. Het aantal afvaarten dat geschrapt wordt moet beperkt blijven, „zodat de personele consequenties binnen onze organisatie niet te groot worden en wij ook na deze brandstofcrisis blijven beschikken over voldoende, gekwalificeerde medewerkers”, aldus Spoor.

Ook wil Doeksen een brandstoftoeslag van ongeveer 4,75 euro per persoon per veerdienstretour doorvoeren. Daarover is de rederij nog in overleg met het Rijk.

Nieuws

menu