'MSC Zoe raakte boven de Wadden de zeebodem'

Een luchtfoto van het containerschip MSC Zoe in de Bremerhaven. Foto: Wolfhard Scheer

De MSC Zoe moet de zeebodem hebben geraakt voordat het op nieuwjaarsavond 342 containers verloor. Het containerschip maakte meer dan dertig graden slagzij waardoor de diepgang met zeker vijftien meter toenam.
Lees meer over
Terschelling
Vlieland

Deskundigen komen tot deze conclusie, die de vissers al op 8 januari trok ken, op basis van een reconstructie die vanavond op tv bij Zembla is te zien. Het 60 meter brede schip had op het moment dat het boven de eilanden voer een diepgang van 12,7 meter. Door de noordwesterstorm, met uitschieters tot windkracht 8, maakte het schip slagzij en stak daardoor vele meters dieper. De vaargeul is volgens oud-loods Gerrit Terpstra ter plaatse maar zeventien meter diep.

,,Dan moet-ie ‘gestoten’ hebben, de grond hebben geraakt’’, concludeert Klaas Reinigert, oud-directeur van bergingsbedrijf Smit Tak en voormalig adviseur van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid.

Uit meerdere bronnen blijkt dat de slagzij opliep tot meer dan dertig graden. Volgens de Passage Planning Guide, een nautisch standaardwerk van Witherby’s uit Edinburgh, neemt de diepgang van een schip zoals de Zoe bij slagzij met meters toe. Een van de onderzoekers bevestigt dat aan een instrument op de brug was te zien dat het schip meer dan 30 graden slagzij heeft gemaakt.

Containerschepen als de MSC Zoe kunnen kiezen uit twee routes: de noordelijke ‘diepwater route’ en een ondiepere zuidelijke, dicht langs de waddeneilanden. Vrachtschepen nemen veelal de kortere, zuidelijke vaargeul. Bergingsexpert Klaas Reinigert: ,,Als het schip de grond geraakt heeft, dan is misschien die route niet meer veilig.”

Rederij MSC ontkent in de uitzending dat de MSC Zoe de zeebodem heeft geraakt. Wel stuurt de rederij z’n containerschepen inmiddels via de noordelijke route.

Doodsangst

Zembla sprak ook met een bemanningslid: ,,Twee of drie keer rolden we heel heftig, zo’n vijfendertig graden. Ik was bang om dood te gaan.” Geestelijk verzorger Andreas Latz was aan boord tijdens de ramp: ,,Sommige bemanningsleden hebben doodsangsten uitgestaan. Ze zeiden tegen me dat ze die nacht een paar keer dachten dat ze de dageraad niet meer zouden zien.”

Twee weken geleden onthulde Zembla een rapport van de Duitse haveninspectie. Daarin werd geconstateerd dat de MSC Zoe rompschade had die van ‘invloed was op de zeewaardigheid’. De organisatie doet geen mededelingen over de aard van de schade en wil dus ook niet zeggen of die is ontstaan omdat het schip de zeebodem heeft geraakt.

Nieuws

menu