Scheuren in houten bruggen Sneek verrasten Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat had niet verwacht dat er nu al schade zou ontstaan aan de houten bruggen over de N7 in Sneek.

Een van de bruggen tijdens een inspectie.

Een van de bruggen tijdens een inspectie. FOTO NIELS DE VRIES

De rijksdienst is beheerder van de twee bruggen en verantwoordelijk voor het onderhoud. Het lijkt er inderdaad op dat dit onderhoud te lang op zijn beloop is gelaten, zoals de Leeuwarder architect Hans Achterbosch deze week al suggereerde .

De iconische bruggen zijn opgeleverd in 2008 en 2010. Inspecteurs hebben scheuren in het hout aangetroffen, maakte minister Cora van Nieuwenhuizen vorige week bekend. De bruggen zijn volgens haar nog steeds veilig.

‘Geen of nauwelijks onderhoud nodig’

Voor de bouw is accoya gebruikt: naaldhout dat door bewerking met azijnzuur even duurzaam wordt als hardhout. ,,De verwachting bij de aanleg was dat, door de behandeling van het hout met azijnzuur, er lange tijd geen of nauwelijks onderhoud nodig was”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Accoya wordt nu regelmatig gebruikt, maar was destijds iets nieuws.

De scheuren kwamen aan het licht tijdens een inspectie – Rijkswaterstaat zegt niet wanneer precies. Uit die inspectie ,,is gebleken dat er eerder onderhoud nodig is dan was voorzien”, aldus de woordvoerder.

Verlijming

De houten onderdelen zijn voor een deel aan elkaar gelijmd. Die verlijming is volgens de dienst ,,intact”. De scheuren zitten puur in het hout. Ontwerper Achterbosch zei maandag al dat mogelijk de beschermlaag op het hout gebreken vertoonde.

Bekend is dat de brug Krúsrak in 2018 is geïnspecteerd door de Arnhemse firma Lüning. Om dat moment was een onderhoudsadvies voor de brug nog in de maak, blijkt uit de website van Lüning.

Rijkswaterstaat repareert de bruggen volgend jaar. Daarna wordt de conditie van de bruggen vijf jaar lang gecontroleerd. Alle onderhoudskosten zijn voor het rijk.

De bruggen golden al tijdens de bouw als een gedurfd innovatief hoogstandje. De levensduur zou tachtig jaar zijn, iets waar de minister inmiddels over twijfelt.

Belastingbetaler

De provincie liet rond 2009 achttien betrokkenen bij de eerste brug interviewen. Onder hen Peter Struik, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Nederland: ,,We moeten er zeker van zijn dat deze brug tientallen jaren kan meegaan. En dat we bij het onderhoud niet met dure tegenvallers te maken krijgen waarvoor de belastingbetaler moet opdraaien.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Súdwest-Fryslân