Bolswarder bouwt mee aan ringweg om Groningen

Met een hijsklus van jewelste werd afgelopen weekend opnieuw een onderdeel van de nieuwe Zuidelijke Ringweg om Groningen afgerond. De jonge Bolswarder Sijbren Oenema is uitvoerder van de klus.

Sijbren Oenema geeft met een rode stip aan waar het nieuwe viaduct moet komen.

Sijbren Oenema geeft met een rode stip aan waar het nieuwe viaduct moet komen. Foto: DvhN

Twee zware mobiele kranen midden op de A7 tillen een nagelnieuw viaduct van 130.000 kg als een veertje op z’n plek bij het trainingscomplex van FC Groningen.

Uitvoerder Oenema (26) uit Bolsward is verantwoordelijk voor het karwei. ,,Constructief is er heel wat voorbereiding voor nodig geweest. Bij het ontwerp van het viaduct is al rekening gehouden met het transport. Zowel met het vervoer over de weg als met het takelen. Omdat er telkens andere krachten op staan’’, zegt Oenema.

Voor hem was het een bijzonder klusje omdat hij de operatie zelf bedacht en er zijn afstudeerscriptie aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen aan wijdde. ,,Hartstikke mooi om het nu ook in de praktijk te realiseren. Voor hetzelfde geld gebeurt er helemaal niks met je scriptie of gaat het anders.’’

Verschillende opties

Oenema werkte tijdens zijn deeltijd hbo-opleiding civiele techniek al bij Max Bögl (een van de partners van Combinatie Herepoort). Daardoor wist hij dat de verbreding van het bestaande viaduct een serieuze klus was. ,,Een aannemer wil zo’n verbreding het liefst ter plekke bouwen. Dat is technisch het gemakkelijkst en het goedkoopst. Maar dan werk je ‘in het verkeer’. Het is minder veilig omdat er net een schroef kan vallen als er iemand fietst. We hadden de weg ook veel vaker moeten afsluiten. Doordat Herepoort wil excelleren in de omgeving, mocht ik een methode zoeken die de minste hinder oplevert.’’

Als mogelijke bouwlocaties onderzocht Oenema verschillende opties. Bij de uiteindelijke locatie zijn de marges erg klein. ,,Daar hielden we aan weerszijden 3 meter over. Genoeg, maar het hield niet over. Daarom bouwden we ze op elkaar. Dat is best uniek’’, zegt Oenema bescheiden.

Als grap

,,Tijdens een brainstormsessie kwam het unieke idee min of meer als grap op tafel. Toen onze constructeurs zeiden dat het kon, heeft de directie het idee overgenomen en zijn we definitief afgestapt van bouw boven de weg. Het werd daarmee duurder, maar ging ook sneller. We konden de fundatie en het viaduct tegelijkertijd maken en meer dingen tegelijk doen tijdens dezelfde afsluitingen. Het voorkwam ook zes of zeven extra omzettingen voor het verkeer.’’

De Bolswarder blijft als constructiebouwer nog even op dit deel van de Groninger ringweg actief. Pal naast de hoofdrijbaan komt binnenkort ook nog nieuw viaduct voor de toekomstige afrit vanuit Drachten naar het Vrijheidsplein.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Súdwest-Fryslân