Vrienden hoopvol over toekomst vliegveld Drachten; plan naar gemeentebestuur Smallingerland

Gezicht op hangar, werkplaatsen en kantoren. Afbeelding: Vrienden EHDR

De Vrienden van vliegveld Drachten hebben deze week een plan aangeboden aan gemeentebestuur en -raad van Smallingerland. Het eind lijkt in zicht voor een jarenlang slepende kwestie. De betrokken partijen zijn negen bedrijven die hebben de krachten gebundeld onder de naam ‘Vrienden van EHDR’.

In 2020 besloot de gemeenteraad Smallingerland al dat het vliegveld van Drachten als vliegveld blijft bestaan en het de kans krijgt zich verder te ontwikkelen voor lichte luchtvaart en bedrijvenvestiging. Het plan van de Vrienden is in overleg met de gemeente tot stand gekomen en voorziet er tevens in dat het vliegveld de gemeente geen geld meer gaat kosten. De genoemde partijen staan hiervoor garant.

„Ik denk dat we met dit groepje bedrijven een mooi plan hebben, doorgerekend en onderbouwd, dat is bij de gemeente bekend. We hebben het samen met gemeente steeds doorgenomen en een intentieverklaring opgesteld voor alle partijen. Ik denk dat het goed haalbaar is”, aldus Mark Bakker, woordvoerder van de Vrienden en mede/initiatiefnemer.

„De gemeenteraad heeft vorig jaar gevraagd om met een plan te komen. En te zorgen dat er iets op touw gezet wordt, dat het vliegveld een goede toekomst heeft. Daar staan we niet voor niets garant voor. Er zijn al activiteiten, die willen we tot verdere bloei brengen. Maar dat lukt alleen als het vliegveld een permanente status krijgt. We zijn nu in afwachting van de definitieve bestemming. Dat het lang geduurd heeft, is niet meteen de schuld van gemeente, er was ook niet altijd genoeg daadkracht van de gebruikers. Het speelt al sinds 1985, toen het vliegveld ooit weer open ging, met beperkt gebruik.”

Loonstrookjes

Het vliegveld heeft een bijzondere ontstaansgeschiedenis, verbonden aan de Philipsfabriek in Drachten. „Het was de airstrip van Frits Philips, aangelegd in 1962. Er is een anekdote, dat hij heeft her en der vliegstrips laten aanleggen om snel loonzakjes naar de fabrieken te kunnen brengen. Later zijn er partijen geweest om de strip ook te mogen gebruiken, maar een definitieve bestemming is er nooit gekomen”, aldus Bakker.

Vrees voor grote toestellen is volgens de Vrienden niet nodig. „We hebben als maximum gewicht aan toestellen tot nu 6,5 ton, maar we zijn al blij dat voor 2500 kg beperkt blijft. We hebben hier de MLA, hele stille toestellen, micro light aircraft. Het gaat ons alleen om kleine, lichte luchtvaart. We zitten niet te wachten op jets en herrie makende toestellen. Elektrisch vliegen komt zeker ook, de eersten hebben er al gevlogen. Binnen het plan is er veel ruimte voor gebouwen met zonnepanelen, hangars en woningen. En laadpalen voor vliegtuigen, dat is ook essentieel. Een van initatiefnemers is importeur van Pipistrel, elektrische vliegtuigen. En we zijn bijvoorbeeld een plan voor Uber airtaxi’s aan het ontwikkelen.”

Woningen en hangar

Het plan voorziet o.a. in de bouw van hangar – werkplaatsen, hangar woningen, horecavoorziening, camperplaatsen en ruimte voor evenementen. In het plan is tevens gekeken naar het eerder gepresenteerde woningen plan. Een ingeschakelde stedenbouwkundige ziet dat in zijn onderbouwing als onhaalbaar. Het plan behelst 35 woningen, liefst luchtvaart gerelateerd. „Wonen/werken, daar is al veel belangstelling voor, of wonen/recreëren. Friesland is bekend om wonen aan het water, maar wat te denken van wonen aan het vliegveld. Of we voorbeeld-vliegvelden hebben? Ja, bijvoorbeeld Hoogeveen en Breda. Breda is commercieel goed tot ontwikkeling gebracht.”

Het vliegveld zorgt volgens de Vrienden voor specifieke werkgelegenheid, educatie en recreatie , iets wat zeer welkom is in de gemeente Smallingerland. Momenteel zijn er tien vliegbedrijven actief en twee vliegverenigingen, samen goed voor ongeveer 150 leden en 5 arbeidsplaatsen. Er staan 40 kleine vliegtuigen. De groei in werkgelegenheid wordt in de komende 5 jaar geschat op 20 .

Het plan ligt nu bij gemeenteraad, en de definitieve versie is ook aan wethouder Robin Hartogh Heys van de Lier overhandigd. „Die staat er positief tegenover, dat het een vliegveld moet blijven”, aldus Bakker. De volgende stap is toestemming van gemeenteraad om het plan verder uit te werken.

Nieuws

menu