Dokkumers lanceren campagne voor plasticvrij Waddengebied: WAD THE F*CK

FOTO MIJKE BOS

Van plastic flesjes tot snoeppapier en sigarettenverpakkingen: er belandt veel troep in de natuur. Ook op stranden, hoewel die steeds beter worden schoongemaakt, blijft nog van alles achter wat door mensen of door de golven wordt meegebracht. Twee Dokkumers willen met een fotocampagne mensen bewustmaken van het afvalprobleem en tot andere keuzes aanzetten.

Beiden hebben ze een grote band met het Waddengebied: Esther Leystra (27) en Mijke Bos (43) uit Dokkum. De containerramp met de MSC Zoe in 2019, waardoor de kust en eilanden vol lagen met afval, maakte veel indruk op hen. Het afvalprobleem houdt hen erg bezig. Volgens hen is er nog veel te weinig besef van de milieugevolgen van rondslingerend afval. Helemaal onder jongeren, zo is hun ervaring. ,,Ik was eens aan het suppen en zag een groepje jongeren letterlijk al hun blikjes weggooien in het water. Toen dacht ik zelf echt, yo, wat gebeurt er? Wat zijn we met elkaar aan het doen?'', aldus Leystra.

Via social media kregen ze contact. Vanuit hun eigen achtergronden, Bos is fotografe en Leystra milieukundige en journalist, kwamen ze op het idee voor de fotocampagne WAD THE F*CK. Met uitdagende posters willen ze mensen meer bewustmaken van de schaduwkanten van de consumptiemaatschappij.

Gedragsverandering

Het duo richt zich in de eerste plaats op consumerende jongeren. Een groot deel van het zwerfafval is namelijk het gevolg van (on)bewust gedrag, stellen Bos en Leystra. ,,Iedereen koopt en doet maar'', zegt Leystra. ,,Maar wat vaak wordt vergeten, zijn de hoge kosten voor het milieu en de impact op onze eigen gezondheid.''

De doelgroep van de campagne, jongeren, is gewend aan goedkoop online shoppen en fast fashion ; een van de grootste milieuvervuilende industriën ter wereld. Tegelijk is een deel van de jongeren echter al erg bewust en duurzaam bezig en is er veel ruimte voor positieve gedragsverandering, signaleren de Dokkumers.

Dat laatste willen ze met hun campagne versterken: ze hopen jongeren met de foto's te laten stilstaan bij hun eigen consumptiegedrag en laten inzien dat het allemaal veel milieuvriendelijker kan, door onder meer duurzamer te kopen. Dus: minder online en méér bij lokale winkels, tegen een eerlijke prijs. ,,We hopen jongeren door meer hun taal te gebruiken meer aan te spreken, zodat ze er meer over gaan nadenken'', zegt Bos.

Zelf hebben de Dokkumers qua styling gekeken naar merken die volgens hen passen bij hun verhaal. Ook vragen ze jongeren om hun eigen afval gewoon op te ruimen na een chilldag op het strand of in het park. Zo moeilijk is het allemaal niet, willen ze hen meegeven.

Expositie op jongerencampings

De campagne wordt door meerdere bedrijven, (lokale) winkels, organisaties en al bestaande initiatieven gesteund, zo ook door ' Plasticvrije Waddenzee ', een netwerk van burgers, bedrijven, overheden, organisaties en beheerders die samen optrekken om de Wadden plasticvrij te krijgen.

De foto’s van de campagne zijn vanaf zaterdag, op de Dag van het Wad, de hele zomer te zien op de terminals en veerboten van Rederij Doeksen en Wagenborg en worden in en buiten het Waddengebied verspreid. Ook komt er op elk eiland een kleine expositie op een jongerencamping en komen er posters en kaarten te liggen in winkels en lokale horeca.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Noardeast-Fryslân
Waddengebied
Containerramp MSC Zoe