Toch geen dubbele autostroken bij herinrichting Gerbrandyweg Leeuwarden

De Prof. mr. P.S. Gerbrandyweg in Leeuwarden. Foto Google Streetview.
Dit stellen burgemeester en wethouders voor. Ze twijfelden de laatste maanden tussen twee varianten. Naast de nu gekozen optie lag er namelijk ook nog een luxueuzer voorstel. Hierop waren twee keer twee rijstroken voor auto’s ingetekend, zowel op de weg als op de Eebrug.
Die variant dwingt echter tot vervanging of aanpassing van de Eebrug. Dit leidt tot 8,7 miljoen euro extra kosten. Dat wordt te gek, vinden b. en w. Daarom kiezen zij nu voor de eenvoudige variant, waarbij de brug niet vervangen hoeft te worden. De totale kosten van deze ingreep komen nu uit op 4,7 miljoen euro. Het grootste deel van de klus wordt in de zomer van 2022 uitgevoerd.
De gemeente heeft de afgelopen jaren al grote stukken van de oude rondweg (stadsring) heringericht, zodat er meer verkeer over kan. Ambtenaren waren ook al lange tijd bezig met ideeëen voor de rotonde Goudenregenstraat/Gerbrandyweg en de Eebrug. Het verkeer hoopt zich op in dit drukke gebied waar veel wijken en straten bij elkaar komen.
Buurtbewoners kennen de beide varianten al en konden dit jaar hun voorkeur uitspreken. Omwonenden van de Gerbrandyweg voelden vooral voor de oplossing die nu gekozen wordt. In Bilgaard was meer animo voor de luxere variant, omdat die het autoverkeer beter doorlaat.
Sowieso komt de aansluiting van de Goudenregenstraat op de Gerbrandyweg er straks heel anders uit te zien. In het midden komt een brede groene strook die ruimte biedt aan afslaande automobilisten. Fietsers en voetgangers krijgen eigen oversteekstroken. De situatie doet denken aan afslagen op de Heliconweg en de Valeriusstraat.
De Eebrug is de komende tien jaar nog niet versleten, maar zal in de jaren daarna wel vervangen moeten worden, blijkt uit het onderzoek. Door het nu gekozen herinrichtingsplan duurt het straks 40 seconden langer om de brug te draaien. Het wegverkeer moet straks dus langer wachten op passerende schepen op de Dokkumer Ie.