Studenten bedenken borrelbox tegen verspilling: 'Ik stond onder de douche en dacht ineens aan alle producten die zouden worden weggegooid'

Wat als bier, worst en kaas in horecazaken en delicatessenwinkels over datum raakt? En hoe voorkom je dat? Via een borrelbox bedachten twee Leeuwarder studenten.

NHL Stenden-studenten Floris van Wijngaarden en Maarten Baas stellen een borrelbox samen.

NHL Stenden-studenten Floris van Wijngaarden en Maarten Baas stellen een borrelbox samen. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Het idee ontstond per toeval toen Maarten Baas bij een vriend op bezoek was. Die moest allemaal borrelpakketten samenstellen voor een gezamenlijke vrijdagmiddagborrel. ,,Die pakketten ging naar het personeel van een ICT-bedrijf waar ze dan allemaal hetzelfde konden drinken tijdens een virtuele borrel.”

En toen Maarten even later van het cateringbedrijf waar hij werkt ook nog eens allerlei bederfelijke waar mee naar huis kreeg, viel het kwartje. ,,Ik stond onder de douche en dacht ineens aan alle producten die zouden worden weggegooid. Waarom niet al die spullen die nu niet verkocht worden, in boxen verpakken en op die manier proberen ze toch te verkopen?”

Zo gezegd, zo gedaan en samen met huisgenoot Floris van Wijngaarden, ging Maarten Baas aan de slag. ,,We hebben eerst een lijst gemaakt met kroegen en andere bedrijven waar we langs konden. Van De Markies tot en met De Zuivelhoeve, want iedereen heeft wel producten die dreigen over te blijven”, vertelt Baas.

Teruggestuurd

,,Maar we kwamen er ook achter dat heel veel horecabedrijven hun bier al hadden teruggestuurd naar de brouwerij. Ook onze studentenvereniging had het al teruggestuurd”, vult Van Wijngaarden aan. ,,En sommigen, zoals De Markies, boden zelf al bier- en kaasplanken aan.” Nadat ze een aantal kroegen en delicatessenwinkels hadden bezocht, bleven er vooralsnog drie bedrijven over die wel heil zagen in het idee: De Zuivelhoeve, Kaashandel Van Dijk en Wijnwinkel Wielinga. ,,Maar nieuwe leveranciers zijn welkom.”

,,Ja, die zijn wel gewoon open maar zetten toch een stuk minder om dan normaal”, zegt Van Wijngaarden. ,,Er komen gewoon minder mensen naar de stad. De Zuivelhoeve bijvoorbeeld had net een grote partij worsten ingeslagen toen de maatregelen van kracht werden.”

Vensterbank vol borrelboxen

De woonkamer van de twee is intussen ‘productieruimte’ geworden. De vensterbank staat vol borrelboxen die klaar zijn voor bezorging, de koelkasten zijn gevuld met bederfelijke waar. ,,We hebben nu dipjes, wijnen, speciale biertjes, worsten, kazen: ga zo maar door”, zegt Baas. ,,De inhoud van de box is steeds anders. Bij de eerste levering zat bijvoorbeeld ook een kookboekje als aardigheidje. Het is afhankelijk van wat er weg moet. Het is trouwens niet zo dat de producten al over datum zijn, het zijn producten die binnenkort niet meer houdbaar zijn. En we brengen alles zelf rond naar de mensen die besteld hebben.”

Voor zowel Baas als Van Wijngaarden, beide studenten International Hospitality Management, is het kersverse ondernemerschap een leerzame ervaring. ..Ik ontdek dat ik toch meer mensen en bedrijven ken dan ik had verwacht. Toen ik hier twee jaar geleden kwam, kende ik niemand”, zegt Van Wijngaarden. ,,Het is ook leuk dat je zoveel positieve reacties krijgt, dat geeft energie. Daarbij hadden we op het moment ook niet heel veel te doen. De studie ligt toch voor een deel stil, en hetzelfde geldt voor de studentenvereniging. Hier leren we van.”

Verspilling tegengaan

Hoe lang het experiment met de borrelbox gaat duren? De twee studenten hebben geen idee. ,,Dat dit een concept is dat het in normale omstandigheden goed doet, dat geloof ik niet”, zegt Van Wijngaarden. ,,Maar in deze situatie kan het een middel zijn om verspilling tegen te gaan en voor de ondernemers een manier om de omzet wat te verhogen. Want dat ondernemers in zwaar weer zitten, daar zijn beiden van overtuigd. Van Wijngaarden: ,,Ik heb al gehoord van een ondernemer die zijn huis moet verkopen omdat de inkomsten wegvallen.”

De opbrengst van de borrelboxen gaat naar de ondernemers die de inhoud leveren. ,,Wij halen de producten bij de ondernemers en stellen zo de boxen samen. Die kosten 18,95 euro.” Zelf verdienen de twee er niks aan, alleen de kosten voor de dozen, het verpakkingsmateriaal en de brandstof worden berekend.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Coronavirus