Volle bak bij de horeca: alsof het nooit anders geweest is. Anderzijds is het ook weer even wennen: met zoveel mensen in één ruimte zitten

Het was zaterdag de Dag van de Grote Versoepelingen die het leven leuker maken, zoals een etentje buitenshuis. Wij waren een van de velen die een tafeltje hadden gereserveerd.

Vrijwel alle restaurants in Friesland zaten zaterdagavond vol. Op de foto gasten in pizzeria Pidokkio in Leeuwarden.

Vrijwel alle restaurants in Friesland zaten zaterdagavond vol. Op de foto gasten in pizzeria Pidokkio in Leeuwarden. Foto: Niels Westra

Omdat het voor het eerst sinds acht maanden weer kon, maar bovenal omdat we iets te vieren hadden: dochter werd zeventien. Ze had gekozen voor Minato in Leeuwarden, een relatief nieuw sushirestaurant in het charmante paviljoen waar voorheen Liuwherne was gevestigd.

Of we de eerste (16.30-19 uur) of de tweede shift (19.30-22 uur) wilden, had de medewerker gevraagd toen ik eerder deze week telefonisch reserveerde. O ja, zo gaat dat in coronatijd als je uit eten wilt: dineren in tijdsblokken. We waren het al bijna vergeten. We kiezen voor de tweede.

Werkelijk alle terrassen zitten mudvol, terwijl het weer uitgerekend vandaag niet meewerkt. Er heerst een uitgelaten sfeer merken we als we zaterdagavond door het Leeuwarder centrum fietsen en dat geeft alvast een feestelijk gevoel.

We zijn mooi op tijd maar moeten desondanks wachten tot we naar binnen mogen. De eerste ronde is kennelijk uitgelopen. Na 20 minuten wachten (gelukkig is het droog) krijgen we een tafeltje vlak bij de ingang.

Na een korte uitleg kunnen we los; via een tablet moeten we een keuze maken uit de tientallen sushi, grill- en wokgerechten, maximaal vijf per persoon, vijf rondes achter elkaar, als we dat halen natuurlijk.

'Alsof het nooit anders geweest is. Anderzijds is het ook weer even wennen: met zoveel mensen in één ruimte zitten'

Als het personeel geen mondkapjes zou dragen, zouden we bijna vergeten dat we nog steeds in het staartje van een pandemie zitten. De entree, waar wij pal naast zitten, blijft wel open, vermoedelijk vanwege de ventilatie. Ook hier zitten alle tafeltjes vol, en is het een vrolijk gekakel van eetgasten om ons heen. Alsof het nooit anders geweest is. Anderzijds is het ook weer even wennen: met zoveel mensen in één ruimte zitten.

Het is even wachten op de eerste hapjes maar daarna gaat de bediening vlug. We smullen van de Aziatische heerlijkheden, klungelen met stokjes en observeren alle bedrijvigheid om ons heen. Dat voortdurende geroezemoes zijn we wat ontwend, al kan dat ook aan de akoestiek liggen.

Maar het zijn beduidend minder gasten dan in het pre-coronatijdperk, vertelt mede-eigenaar Ching Lin ons bij het afrekenen. Toen had hij binnen plek voor negentig gasten tegelijk, nu zijn dat er vijftig (per shift). ,,Ik heb twintig mensen moeten afzeggen, zoveel belangstelling was er voor vanavond.’’

Dankzij een afhaal- en bezorgservice bij Nihon 88, een tweede vestiging van het bedrijf op het Zaailand, de steunpakketten van de overheid en tijdelijk gestopte huur, heeft de zaak de coronacrisis overleefd. ,,Maar het is een moeilijke tijd geweest. De mooie tijd komt er nu aan’’, klinkt Lin hoopvol.

Horecavoorzitter: overal was het smoordruk

De meeste restaurants in Friesland zaten zaterdagavond vol, vernam Melle Bakker, tijdelijk voorzitter van de Friese afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland na een rondje langs collega’s. ,,Eigenlijk was het overal ram- maar dan ook ramvol. En er heerste een uitbundige sfeer. Dat was ook wel te verwachten. Bij de terrasopening eind april was het ook vol. Terwijl het toen wekenlang overwegend slecht weer was, zag je overal mensen gewoon met jassen op de terrassen zitten. Men was er kennelijk aan toe.’’

Incidenten waren er niet, volgens de voorzitter. ,,Mensen zijn blij dat de restaurants weer open zijn. Ze schikken zich in de regels, zoals de shifts. Die zijn op papier mooi uitgedacht, maar in de praktijk best lastig. Je moet iedereen op tijd de tent uit hebben om alle tafeltjes schoon te kunnen maken voor de volgende ronde. Je mag de gastenstromen niet met elkaar in aanraking laten komen.’’

Voor zowel gasten als ondernemers is het weer even wennen. ,,Ondernemers vertelden me dat het onwennig voelde dat hun zaak weer gevuld was. De routine is weg en vaak hebben ze nieuwe medewerkers aangenomen die hun weg nog wat moeten vinden’’, aldus Bakker, die benadrukt dat ‘we er nog niet zijn’. ,,Veel ondernemers hebben enorme schulden. We zullen ons blijven moeten inzetten voor het herstel van de horeca.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Horeca