Mystery shirts: voetbalshirt zonder dat je weet van wie

Een voetbalshirt bestellen en dan het tricot van FC GOA krijgen. Of van Pakistan Air Force (ja, dat is ook een voetbalclub). Of van het vermaarde SpVvg Unterhaching. Het is het idee achter de Mystery Football Shop van Leeuwarder Gert Jan Spindelaar.

Gert Jan Spindelaar te midden van zijn bonte verzameling voetbalshirts.

Gert Jan Spindelaar te midden van zijn bonte verzameling voetbalshirts. FOTO HOGE NOORDEN/JAAP SCHAAF

,,Op een normale manier in voetbalshirtjes handelen, daar is geen beginnen aan. Shirts van Ajax, Barcelona en andere grote clubs kun je overal krijgen. Maar dit is wel iets heel anders. Bij mij koop je een shirt maar je weet niet wat je krijgt”, vertelt Gert Jan Spindelaar.

In april startte hij de Mystery Football Shop via sociale media als Instagram en Twitter. ,,Voor corona ging ik veel naar wedstrijden in binnen- en buitenland. Maar ja, dat hield op en toen had ik tijd over. Online zag ik dat er in Engeland bedrijfjes waren als ‘secret shirt’ en ‘mystery shirts’. Die heb ik bekeken en toen ben ik zelf begonnen.”

Het idee is simpel: je bestelt een shirt voor 40 euro en je krijgt een mooie doos met daarin een shirt en allerlei informatie over de club. Waardoor je bijvoorbeeld te weten komt dat een biertje in stadion Neuer Tivoli van Alemannia Aachen (opgericht in 1900 en spelend in de Regionalliga West) 2,25 euro kost. Als je tenminste het shirt van Alemannia opgestuurd krijgt.

Shirts uit vijftig landen

,,Ik heb shirts uit zo’n vijftig landen. Shirts van clubs die je normaal gesproken niet zo snel zou kopen. Van clubs uit de lagere divisie in Engeland of Duitsland. Maar ook uit Indonesië, Kameroen, Amerika, Rusland, Argentinië en China: noem maar op.”

Meestal zijn het shirts van een seizoen oud, die Spindelaar via internet rechtstreeks bij de club bestelt in grotere hoeveelheden. ,,Gemiddeld kost me dat drie tientjes per shirt, goedkoper dan de nieuwste shirts in ieder geval. Hoe exotischer ze zijn, hoe mooier ik het vind. Ik wacht nu op shirts uit China van een club waarvan ik de naam niet kan uitspreken maar het zijn wel shirts van Nike, en Samsung is de sponsor. Shirts met een prachtig logo!”

Behalve losse shirts, verkoopt Spindelaar ook abonnementen. Een jaarabonnement waarbij je elke maand een shirt krijgt maar ook abonnementen met vier shirts per jaar. Maar het zijn vooral de losse shirts die het goed doen.

Zelf voetbalt Spindelaar zowel op het veld als in de zaal. En hij heeft een seizoenkaart voor Feyenoord en Cambuur. Als er straks weer publiek bij de wedstrijden mag zijn, zullen ook de tripjes naar het buitenland weer volgen. Het lijkt alsof er voor niets anders dan voetbal plaats is in zijn leven. ,,Ik heb ook een vriendin met wie ik samenwoon. Ik probeer gewoon alles te combineren. Als ik een stedentrip met mijn vriendin maak, gaan we bijvoorbeeld ook naar de Milanese derby. En zo zijn we ook samen naar Madrid geweest.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden
Instagram