Campagne tegen obstakels op voetpad: 'Maak van stoep geen hindernisbaan'

,,Hou dit voetpad vrij, dan zijn wij ook blij.’’ Met deze slogan is Voetlicht in Friesland vrijdag een campagne begonnen tegen obstakels op voetpaden.

Pauline Everts bij de auto die de stoep op Achter de Hoven afsluit. Bindert Kloosterman spuit met een raster een tekst op het trottoir om mensen attent te maken op de toegankelijkheid.

Pauline Everts bij de auto die de stoep op Achter de Hoven afsluit. Bindert Kloosterman spuit met een raster een tekst op het trottoir om mensen attent te maken op de toegankelijkheid. FOTO HOGE NOORDEN/JACOB VAN ESSEN

Pauline Everts van de Leeuwarder werkgroep toegankelijkheid manoeuvreert haar rolstoel behendig door de stad. Dat is maar goed ook, zo blijkt als ze vanaf de Emmakade naar Achter de Hoven wil rijden.

Al snel wacht haar een onneembare hindernis: meerdere auto’s staan half op het voetpad geparkeerd. Het lukt haar niet om langs een busje te komen. Noodgedwongen moet ze omkeren, de stoep af en de straat op. Ze wordt dus door laks parkeergedrag van het trottoir af gejaagd.

Dit is precies wat duizenden voetgangers en mensen met rolstoelen, scootmobiels en rollators dagelijks overkomt. Het trottoir is een hindernisbaan. Auto’s, terrassen, afvalbakken en reclameborden staan in de weg. De kwetsbaarste mensen worden zo naar de straat gedreven.

Aandacht voor dit oneerlijke verschijnsel

Met een rondgang en een presentatie bij het Beursgebouw zocht Wandelnet vrijdag samen met andere belangenclubs aandacht voor dit oneerlijke verschijnsel. ,,We houden nu een schouw op Achter de Hoven, maar we kunnen dit straks overal in Friesland doen’’, zegt projectleider Kees Mourits. Wie graag zo’n schouw in de eigen buurt wil, kan zich melden via de website van Voetlicht op Fryslân.

Zo’n schouw is geen garantie dat er iets aan gebeurt, maar kweekt wel bewustzijn bij gemeenten en omwonenden, denkt Mourits. Filmpjes moeten mensen even laten nadenken: is het handig om een afvalbak of fiets op een smalle stoep te zetten?

,,Hier zou je eerst met de buurt kunnen praten’’, zegt Annemieke Molster, wijzend op de fout geparkeerde auto’s op Achter de Hoven. Zij schreef het boek Loop , dat is gewijd aan het ,,loopvriendelijker maken’’ van dorpen en steden. ,,Maar soms moet je ook gewoon handhaven’’, zegt ze. In Friese woonwijken gebeurt dat tot nu toe nauwelijks, is de indruk van Mourits.

Binnenstadsmanager Hayo Galema van Leeuwarden bespreekt het onderwerp geregeld met winkeliers en horecabazen: ,,Zij begrijpen ook dat het voor de binnenstad belangrijk is dat wandelaars overal goed kunnen komen.’’ Tegelijkertijd blijft het altijd vechten om de ruimte, merkt hij. ,,Voorlopig heb je bijvoorbeeld extra terrasruimte nodig, omdat de horeca het moeilijk heeft.’’

'Wy sette no in stap fierder'

Nederland heeft geen zelfstandige voetgangersbond meer. Wandelnet, dat veel wandelroutes uitstippelt, is in dit gat gesprongen, vertelt Bindert Kloosterman, die hier al jaren actief voor is. ,,Wy sette no in stap fierder.’’

De organisatie komt voortaan breder op voor wandelaarsbelangen. Ze heeft de wind mee, want lopen is het laatste jaar razend populair geworden als gevolg van de coronamaatregelen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Leeuwarden