Nieuwe rotonde Heerenveen is vooral 'even wennen'

Waar je eerst naar rechts ging, moet je nu naar links: het is nog even goed opletten bij de nieuwe rotonde in Heerenveen aan de oostkant van de A32. De zogenaamde turborotonde is ongeveer drie weken geleden in gebruik genomen. De nieuwe verkeerssituatie die daardoor is ontstaan, is volgens de gemeente vooral even wennen.

De nieuwe verkeerssituatie aan de oostkant van de A32 in Heerenveen, gezien vanuit noordelijke richting. Onder in beeld wordt de oude oprit naar Leeuwarden weggehaald.

De nieuwe verkeerssituatie aan de oostkant van de A32 in Heerenveen, gezien vanuit noordelijke richting. Onder in beeld wordt de oude oprit naar Leeuwarden weggehaald. FOTO LC/JAN LIGTHART

De gemeente ontving tot nu toe vier opmerkingen over de rotonde. Die gaan over de bebording en rijstrookindeling. Als je bijvoorbeeld van het Internationaal Bedrijvenpark Friesland (IBF) in Heerenveen naar het centrum wil, dan zie je pas vlak voor de rotonde hoe je naar het centrum komt. ,,Maar daar zit een gedachte achter”, zegt Suzan IJdema, woordvoerder van gemeente Heerenveen.

,,We moesten een keuze maken welke bestemmingen je op welk bord ziet. We kunnen er niet alles opzetten, want dat kun je niet zo snel verwerken. Verkeer dat van het IBF komt, gaat meestal richting de snelweg. Daarom zie je op het laatste moment pas hoe je naar het centrum komt.” Daar ontving de gemeente tot nu toe twee opmerkingen over.

Gewenning

Een andere opmerking ging over de rijstrookindeling van het IBF richting Wolvega. Die was volgens de inzender niet logisch. Omdat je eerst twee rijstroken dezelfde richting op hebt en vervolgens een van de twee moet kiezen. ,,Maar dat is volgens ons een stukje gewenning.”

Net als de opmerking over de rijstrookindeling als je vanuit de richting Leeuwarden naar het IBF wil. Je heb twee opstelstroken linksaf. Een van de twee gaat naar de rotonde en de andere gaat richting snelweg. ,,Het gaat echt om de routing. Welke rijstrook je moet hebben. Het is een paar keer erlangs en dan weet je het.”

'Je moet er bekend mee worden, goed kijken waar je moet staan en op de borden letten'

De gemeente is de nieuwe situatie nog aan het monitoren. En mocht er aanleiding voor zijn, dan gaat de gemeente opnieuw naar de situatie kijken en eventueel aanpassingen aanbrengen. Maar dat is nog niet aan de orde. ,,Met vier opmerkingen tot nu toe lijkt het mee te vallen. Had de telefoon roodgloeiend gestaan, dan was er iets aan de hand en dan hadden we ingegrepen.”

Het aanpakken van dit deel van Heerenveen, is de eerste fase van het plan Heerenveen Beter Bereikbaar. De tweede fase is het aanpakken van de op- en afritten van de A32 bij Oranjewoud. Daar is het ontwerp van af. ,,En dat gaan we nu verder uitwerken. De uitvoering is waarschijnlijk in 2022/2023.’’

Tevreden

De gemeente is dus tevreden met de nieuwe rotonde. ,,Het is natuurlijk mogelijk dat meer mensen nog opmerkingen hebben over de nieuwe situatie, maar deze niet rechtstreeks aan ons kenbaar hebben gemaakt. We staan altijd open voor vragen of opmerkingen. Maar ons beeld is dat mensen zeer positief zijn’’, Suzan IJdema.

Wethouder Jaap van Veen: ,,Voor veel mensen is de nieuwe situatie wel even wennen, bijvoorbeeld dat je nu links moet voorsorteren in plaats van rechts als je vanuit het centrum naar De Knipe wilt. Maar na een aantal keer raken mensen hier vertrouwd mee.”

IJdema: ,,Je moet er bekend mee worden, goed kijken waar je moet staan en op de borden letten.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Heerenveen
Verkeer
Instagram