Half miljoen euro voor extra vluchtroute op 'gevaarlijk' industrieterrein in Heerenveen

Vluchtroute. FOTO ARCHIEF LC

Industrieterrein Kanaal in Heerenveen krijgt eindelijk een extra ontsluiting. Deze weg, die bijna een half miljoen euro kost, is bedoeld als vluchtroute bij calamiteiten.
Lees meer over
Heerenveen

Het industrieterrein direct ten noorden van de snelweg A7 heeft nu maar één ontsluitingsweg: de Wetterwille. Terwijl op Kanaal juist veel ‘zware’ bedrijven zijn gevestigd met relatief veel ‘risicobronnen’, zoals de gemeente Heerenveen het noemt. Bedrijven werken er bijvoorbeeld met gevaarlijke stoffen.

Twaalf jaar geleden al vroeg de brandweer bij de gemeente aandacht voor de bereikbaarheid van het gebied voor de hulpdiensten. Ook zijn de vluchtmogelijkheden beperkt. Na jaren van vergaderen en plannen maken, kwam Heerenveen financieel gezien echter in zwaar weer terecht.

Geen geld voor brug

Voor de beste oplossing - een nieuwe beweegbare brug over het Heerenveens Kanaal - was geen geld meer. De brug moest 2,5 miljoen euro kosten. Hiervan zou Heerenveen 1 miljoen euro voor zijn rekening nemen, was het idee. Het geld was in die krappe tijd echter ook nodig voor een nieuw plan voor het Molenplein in Heerenveen. Door de brug ging zodoende een streep.

Nu Heerenveen weer wat ruimer in zijn jas zit, wordt opnieuw gekeken naar de vluchtroute, die nog altijd nodig is. Inmiddels is gekozen voor een andere, goedkopere optie: een extra route vanaf de straat De Werf onder de A7 door in zuidelijke richting, langs de spoorlijn Leeuwarden-Heerenveen.

Extra weg kost 460.000 euro

Volgens de gemeente Heerenveen voldoet deze ontsluiting aan de wens van de veiligheidsexperts. De extra weg, met een lengte van 600 meter, kost 460.000 euro.

Dat is duurder dan twee andere opties. Deze hebben echter als nadeel dat de A7 en nabijgelegen afritten gebruikt moeten worden. En dat kan bij rampen of incidenten vertragend werken, omdat het verkeer op de snelweg dan eerst moet worden stopgezet.

Voordeel van de route bij het spoor langs is ook dat deze weg behoorlijk ver af ligt van de Wetterwille, de enige andere weg van en naar industrieterrein Kanaal. Hoe meer spreiding hoe beter, is de regel. Waarschijnlijk wordt de extra weg bij het spoor afgesloten met een hek, omdat de route alleen bedoeld is voor gebruik bij calamiteiten.

Nieuws

menu