Miljoenensteun voor bruine vloot: 'Dit werk doe je uit liefde, ook als het pijn kost'

Negen maanden hebben schippers van de bruine vloot erop gewacht: de verdeling van 15 miljoen euro rijkssubsidie. Er heerst opluchting, maar er zijn ook zorgen.

Schipper Tom Hamer, eigenaar van de tjalk Laurs, is blij met de steun voor de bruine vloot. ,,Ik heb veel moeten bijlenen."

Schipper Tom Hamer, eigenaar van de tjalk Laurs, is blij met de steun voor de bruine vloot. ,,Ik heb veel moeten bijlenen." FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Varen, varen en nog eens varen. Dat is het beste medicijn voor het herstel van de door de coronapandemie zwaar getroffen historische zeilvaart, zegt charterschipper Tom Hamer. Met zijn Oostzeetjalk Larus ligt hij al ruim een jaar nagenoeg werkeloos in de haven van Harlingen.

Hamer: ,,Ik moet de berekening nog maken. Ik was bang dat ze alleen de werkelijk gemaakte onderhoudskosten in 2020 zouden vergoeden, maar die zijn door veel schippers uitgesteld. En waarom heeft het allemaal zo lang moeten duren?’’, vraagt hij zich af.

Voor Hamer, sinds 2011 eigenaar van het bijna 130 jaar oude schip, stelt het ministerie van economische zaken maximaal 124.999 euro subsidie beschikbaar. Hij zag zijn omzet vorig jaar met 75 procent teruglopen.

'Gelukkig had ik geen bank in mijn nek hijgen, dus ik heb redelijk goed geslapen'

Al in augustus 2020 stelde staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat een bedrag van 15 miljoen euro voor het behoud van het zeilend erfgoed beschikbaar, maar pas de afgelopen week maakte ze de regeling daarvoor voor de vloot bekend. Voorwaarden zijn onder meer dat de schepen minimaal 50 jaar oud zijn en dat bedrijven ten opzichte van 2019 ten minste 30 procent omzetverlies hebben geleden.

Eerdere steunmaatregelen die door de overheid beschikbaar zijn gesteld, waren volgens Hamer niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. ,,Ik heb heel veel moeten bijlenen. In de sector varen we met kleine marges. Bijna alle winst steken we in het behoud en varend houden van de schepen. Gelukkig had ik geen bank in mijn nek hijgen, dus ik heb redelijk goed geslapen. Maar er zijn collega’s die hun huis hebben moeten verkopen.’’ Hamer typeert zijn collega’s. ,,Dit werk doe je uit liefde, ook als het pijn kost.’’

Nog genoeg ontevredenheid

Directeur Paul van Ommen van de Vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) vereniging BBZ, zegt al veel positieve reacties te hebben ontvangen op het nieuws. ,,De eerste indruk is goed. De maximale 125.000 euro is een serieus bedrag. Deze steun moet een groot deel van de vloot er weer bovenop helpen. We gaan nu eerst de stemming onder de schippers peilen.’’

Want ontevredenheid is er nog genoeg, aldus de BBZ. ,,Starters vallen buiten de boot, net als met zorg nagebouwde replica’s. Daar willen we het toch nog met het ministerie over hebben.’’

Ook de Makkumer charterschipper Jerke van As valt buiten de regeling. Hij kocht zijn schip begin vorig jaar. ,,Ik heb in 2019 dus geen omzet gemaakt. Maar dit schip vaart al decennialang commercieel, dus is bij de overheid bekend hoeveel omzet hier jaarlijks mee wordt gehaald.’’

'We mogen nu varen met schoolklassen, dat is in ieder geval iets'

Van As begon in februari een crowdfundingsactie, om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien. Naast andere donaties ontving hij in totaal zo’n 35.000 euro. ,,Dat geeft mij lucht. Ik leefde van het geld van aanbetalingen van klanten. Voor mij is het dus nog even afwachten hoe de regeling uitpakt. Maar voor mijn collega’s ben ik erg blij.’’

Inmiddels ligt Van As met zijn Nil Desperandum in Enkhuizen, klaar om uit te varen zodra het kan. ,,We mogen nu varen met schoolklassen, dat is in ieder geval iets.’’

Toch, net als voor de rest van de vloot dreigt ook dit seizoen voor Van As goeddeels verloren te gaan. Zicht op het varen met volle schepen, zoals ook Hamer graag wil, is er voorlopig niet.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Harlingen
Instagram