Miljoeneninjectie moet Harlingen van parkeerproblematiek helpen

Ter illustratie. FOTO PIXABAY

Harlingen houdt tot en met 2023 de controle over het ‘eilandparkeren’. Ook steekt de gemeente miljoenen in de aankoop van het terrein ‘Drijfhout’.
Lees meer over
Harlingen

Harlingen maakte in april bekend per 2021 het langparkeerterrein P1 aan de Harlingerstraatweg van ondernemer Nico van Meurs over te nemen. De gemeente wil nu nog eens bijna 5 hectare grond aankopen van Jan Drijfhout en maatschap De Jong. Hiermee is de weg vrij om het ‘eilandparkeren’ nabij de veerbootterminal te centreren.

De kosten van deze transactie bedragen 2,6 miljoen euro. Al met al steekt Harlingen de komende jaren vele miljoenen euro’s in het optimaliseren van de parkeervoorzieningen voor eilandtoeristen. Drijfhout gebruikte zijn terrein als ‘overloopterrein’ zodra het parkeerterrein van Van Meurs vol was. Harlingen wil de touwtjes voor het parkeerbeleid strak in handen nemen. In de voorbije jaren ontstond een wildgroei aan parkeervoorzieningen.

Tussenoplossing

De gemeenteraad buigt zich op 1 juli over de voorstellen. Die betreffen ook de mogelijke aanleg van een nieuwe entree vanaf de Zuidwalweg. De parkeergarage op de Waddenpromenade zou ingericht kunnen worden voor bezoekers van de Harlinger binnenstad. Aan duurzaamheid wordt eveneens gedacht: een deel van de parkeervoorziening kan worden bedekt met zonnepanelen.

De gemeente kiest met betrekking tot beheer en exploitatie voor een tussenoplossing. Zo wordt de exploitatie van alle parkeervoorzieningen voor drie jaar in eigen hand gehouden. Het dagelijks beheer wordt uitbesteed aan een derde partij. Wethouder Harry Boon zegt zich een ‘gerustgestelde wethouder’ te voelen. ,,Het beleid dat al lang geleden door de gemeente is vastgesteld, krijgt nu binnen een jaar of vier zijn beslag.’’ Aan het onderhandelingsresultaat zijn ‘stevige en goede gesprekken’ voorafgegaan.

Nieuws

menu