Ook Doeksen kan er niet onderuit: brandstofstijging van 900 procent dwingt rederij tot maatregelen en een flinke prijsverhoging. 'Verschrikkelijk zuur'

De twee nieuwe lng-catamarans van rederij Doeksen kwamen met veel bombarie naar Harlingen, maar nu gaan ze minder varen.

De Willem Barentsz in de haven van Harlingen.

De Willem Barentsz in de haven van Harlingen. FOTO ARODI BUITENWERF

Lees meer over
Harlingen
Terschelling
Vlieland

De lng-prijzen zijn dusdanig gestegen dat Doeksen geen andere oplossing ziet dan de hoofddienstregeling tussen Harlingen en Terschelling te laten varen door de ms Friesland in plaats van de Willem de Vlamingh en de Willem Barentsz. Die zullen op hun beurt dienstdoen op drukke dagen, wanneer er behoefte is aan extra capaciteit. „De gasolieprijs is met 200 procent gestegen, maar de lng-prijs met 900 procent”, legt directeur van rederij Doeksen Dirk Spoor uit. „Dat wil zeggen dat we voor iedere huidige afvaart vorig jaar voor dezelfde brandstofkosten tien afvaarten konden draaien. Dat maakt dat we niet anders kunnen dan ingrijpen, anders wordt de dienst onbetaalbaar voor de passagiers.”

Nieuws

menu