Bruine vloot houdt hoop voor toekomst

De bruine zeilvloot zal de coronapandemie overleven. Hoewel de sector het water nu aan de lippen staat, zien schippers en overheden perspectief voor de toekomst.

De bruine vloot.

De bruine vloot. FOTO HERMAN ENGBERS

Deelnemers aan een symposium over de toekomst van de bruine vloot, donderdag in Enkhuizen, waren eensgezind. De vloot van zo’n 400-450 bedrijfsmatig geëxploiteerde historische zeilschepen, is van groot belang voor de economie van de plaatsen langs de Wadden- en IJsselmeerkust. Tevens hebben ze een grote culturele en historische waarde. Veel van de schepen zijn honderd jaar of ouder.

Voor de pandemie uitbrak, wist de sector zelf het hoofd boven water te houden. Bij het ene bedrijf ging dat beter dan bij het andere, want veel schippers zijn vooral professioneel op het water, maar minder commercieel ingesteld. ,,Nu is er het besef bij overheden en publiek dat we hier een heel bijzondere vloot hebben’’, aldus Sicco Heldoorn. De voorzitter van de vereniging voor Beroepschartervaart (BBZ) noemde het van groot belang dat nu gezamenlijk naar de toekomst wordt gekeken.

Die urgentie wordt door overheden gevoeld, zo maakte de Harlinger wethouder Paul Schoute duidelijk. De havenstad herbergt een groot deel van de vloot en nam vorig jaar het voortouw om de sector de helpende hand te reiken. Met andere partijen en overheden wordt nu de oprichting van een fonds onderzocht, die de sector toekomstbestendig moet maken. Onder meer de provincie Fryslân betaalt hiervoor 10.000 euro. Uiteindelijk zal in totaal zo’n 50 miljoen euro nodig zijn, denkt onderzoeksbureau BMC. ,,Het is belangrijk dat het bestuurlijk op de agenda blijft staan’’, stelde Schoute.

In beeld

De vloot vervoert jaarlijks zo’n 380.000 passagiers over het Wad, IJsselmeer en de randmeren. Dat is goed voor een omzet van 65 miljoen euro. Op de wal spenderen de gasten dagelijks 34 tot 84 euro, zo is becijferd. Met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen wordt door de sector, overheden en marketingorganisaties onderzocht hoe de zeilvaart ook bij toeristen nadrukkelijker in beeld kan worden gebracht. Ook de financiering van de bedrijven moet eenvoudiger worden gemaakt. Zodra schepen hun licentie verliezen, verdwijnen ze voorgoed uit de vloot. De Overijsselse gedeputeerde Eddy van Hijum lanceerde de gedachte om de vloot op de Unesco werelderfgoedlijst te zetten.

Op korte termijn hebben de schippers echter keiharde pegels nodig. De door het kabinet toegezegde 15 miljoen euro liggen nog steeds op de plank. Staatssecretaris Mona Keijzer, die hierop onlangs stevige kritiek kreeg, beloofde de schippers op korte termijn ruimere compensatiemaatregelen. Ook hoopt ze de beloofde bijdrage, mits Europa meewerkt, over enkele weken te kunnen uitkeren. ,,We komen er samen doorheen, dat weet ik zeker. Dat is een van lessen van de vroegere Zuiderzee-gemeenschappen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Harlingen
Waddengebied