Too Good To Go wint terrein in gemeente: 'Voedselverspilling is zonde en hoeft niet'

Eric Huijbrechts, manager van de Albert Heijn Joure laat trots de sticker van TooGoodToGo zien. Foto Martijn van Dijk

Groente, fruit, donuts en blikjes cola, het is een kleine greep uit de producten die door bedrijven worden aangeboden in de app Too Good To Go. „Het is elke dag weer een verrassing wat er in het pakket zit, maar wel een aangename.”
Lees meer over
De Fryske Marren

Het bedrijf Too Good To Go wil met een app op de telefoon voedselverspilling tegenaan. In De Fryske Marren doen (of deden) een aantal bedrijven mee: Bouwhuis Horeca & Grootverbruik in Sint Nicolaasga, Bakkerij Langweer, Spar in Echtenerbrug en de Lidl in Joure en Lemmer. Sinds deze week doet ook Albert Heijn Joure mee met een ‘broodbox’.

‘Normaal ging het brood naar de beesten’

Bij de Spar in Echtenerbrug belandde het voedsel ‘normaal gesproken in de container, vertelt een medewerker van de winkel. „Sinds anderhalf jaar zijn wij aangesloten bij Too Good To Go. Om verspilling te voorkomen en tegen te gaan.”

Agnes Scheltinga van Bakker Langweer doet al twee jaar mee aan Too Good To Go, zegt zij. „Ik vind het een goed initiatief. Het is niet fijn en zelfs zonde om veel producten weg te gooien.”

„Normaal ging het overgebleven brood naar een boer in de omgeving, die gaf het brood aan zijn beesten”, vertelt zij. „Tegenwoordig gebeurt dat niet meer. Een deel van het overgebleven brood gaat naar de voedselbank. De rest, zowel brood als banket gaat in de pakketten van To Good To Go.”

Volgens de bakker is het concept nog niet heel bekend in de omgeving. „Maar de reacties die ik hoor zijn heel positief.”

Bier en frisdrank

De afgelopen maanden deed Bouwhuis Horeca & Grootverbruik uit Sint Nicolaasga ook mee aan de app. Dat had te maken met de coronacrisis, vertelt een medewerker van het bedrijf. „Alleen snackbars en afhaallocaties waren nog open, maar de horeca was dicht.” De houdbaarheidsdatum van de voorraad frisdrank en bier kwam steeds dichterbij. „Door de voorraad via de app te verkopen, verspillen wij het niet. Dat vinden wij erg belangrijk”, zegt hij. Omdat de horeca weer volledig open is, maakt het bedrijf geen gebruik meer van de applicatie.

Nieuwe gezichten

De medewerker van Bouwhuis zag „hele nieuwe gezichten in de winkel”, een pakket ophalen. „Die komen misschien in de toekomst wel weer eens terug voor een aankoop bij ons.” Maar dat is vooral bijvangst. „Het gaat ons vooral om het bewustzijn van voedselverspilling.”

Ook Scheltinga zag heel wat nieuwe klanten in de bakkerij: „Er komen mensen in de winkel die ik eerder nog niet heb gezien. Soms komen de mensen terug omdat ze de ontvangen producten zo lekker vonden.”

Albert Heijn

Albert Heijn Joure doet sinds deze week mee aan Too Good Too Go, vertelt manager Eric Huijbrechts. „We hebben net dinsdagochtend de eerste broodbox uitgedeeld.” Normaal gesproken gaat bijna al het brood en banket wat overblijft terug naar de bakker, zegt hij. „Het eindigt dan als veevoer. Alleen wat donderdag over is, gaat naar de voedselbank.”

De manager speelde al een tijdje met het idee zich aan te sluiten bij de organisatie. Wat hem vooral aanspreekt is de educatie over voedselverspilling van het bedrijf, vertelt Huijbrechts. „Dat doen ze ook op scholen.”

Tips

Scheltinga heeft tot slot ook een aantal tips voor organisaties die Too Good To Go nog niet gebruiken én voor klanten die graag eens een pakket willen bestellen. „Gewoon eens proberen! Het is elke dag weer een verrassing wat er in het pakket zit, maar wel een aangename.”

„Het is zonde om zoveel voedsel weg te gooien. Daar moeten wij als mensen met elkaar goed naar kijken en op letten. Als we allemaal een beetje helpen kunnen we samen veel besparen.”

Nieuws

menu