Netwerk en gunfactor geven winkelier houvast

SCREENSHOT LC LIVE

Winkeliers in de kledingbranche lijden door de coronacrisis een flink omzetverlies. Toch zit ondernemer Jilke Kooijker uit Joure niet bij de pakken neer.
Lees meer over
De Fryske Marren

In de Midstraat in Joure kunnen voetgangers en fietsers elkaar goed passeren. Winkeliers zien steeds weer meer mensen door de winkelstaat in het dorp. ,,Mensen willen er toch even op uit. Er blijft toekomst voor de stenen winkels’’, zegt Jilke Kooijker. De eigenaar van mannenmodezaak Terra 1881 is optimistisch voor de toekomst, zo bleek dinsdag tijdens een uitzending van LC-Live.

Kleinere winkelkernen lijken minder last te hebben van de coronacrisis, stelde hoogleraar Lourens Sloot van de RUG onlangs. Ze hebben een vaste klantenkring en beschikken doorgaans over de gunfactor. Steden met een grote afhankelijkheid van dagjesmensen en toeristen worden harder geraakt, aldus Sloot.

Kooijker kan zich vinden in de opmerkingen van de hoogleraar. ,,Wij hebben een groot en trouw klantenbestand. Sommigen gaan generaties terug. Daarnaast heeft Joure een centrumfunctie. Er komen bij ons mensen tot een straal van 20 kilometer. Soms alleen maar voor een kopje koffie. Dat kunnen wij hen ook gewoon aanbieden.’’

‘Het hebben van een goed netwerk is nu belangrijker dan ooit’

De zomercollectie hing net in de winkel toen de crisis toesloeg. ,,Toen heb ik ‘m wel even geknepen. Maar we zijn doorgegaan.’’ De eerste weken waren vreemd; er waren maar weinig mensen op straat. Kooiker nam de maatregelen om veilig te kunnen werken. Hij maakte zelfs filmpjes voor zijn klanten om te laten zien dat er in zijn zaak veilig kon worden gewinkeld. ,,Op die manier hielden we ook contact met elkaar.’’

Tevens zochten Kooijker en andere ondernemers elkaar meer op. ,,We moeten het samen doen. Het hebben van een goed netwerk is nu belangrijker dan ooit. De crisis dwingt ook tot anders denken.’’

Kooijker besloot zijn al langer sluimerende idee om een webwinkel te beginnen uit te voeren. ,,Ik deed het eerder niet. Je moet dan toch een afweging maken tussen de kosten en de baten. Nu zien we er toch bestellingen op binnenkomen van mensen die niet in het klantenbestand zitten. Dat heeft mij toch wel verrast.’’

Net als Sloot blijft voor Kooijker een goede, fysieke zaak van groot belang. Beleving wordt steeds belangrijker voor de consument. Daar kun je als ondernemer op inspelen, denkt de Jouster. Voorlopig is de blik nog niet erg op de verre toekomst gericht. Daarvoor zijn de onzekerheden van dit moment nog te groot. ,,Ik had ook mijn najaarscollectie al besteld. Het is nu afwachten of hij op tijd wordt geleverd. Maar hoe dank ook: ik blijf positief. Mensen kunnen hier in Joure veilig blijven winkelen.‘’

Bekijk hier de uitzending van LC Live terug met ondernemer Jilke Kooijker van Terra Mannenmode.

Nieuws

Meest gelezen