Een mondkapjesplicht in een openbaar gebouw? Autobedrijf Postma omzeilt het met een aanplakbiljet

Directeur Romke Postma van Autobedrijf Postma met de coronabrief op de deur. Foto: Niels Westra
Romke Postma, eigenaar van het autobedrijf, kwam op sociale media een aanplakbiljet tegen waarin een bedrijf aangaf ,,geen openbaar gebouw’’ meer te zijn. En dus mag ook niet iedereen zomaar naar binnen. ,,Maar wie de deur opendoet en hallo roept, kan een afspraak maken.’’
In de brief staat dat het bedrijf niet wil meewerken aan ,,gedragsveranderende experimenten.’’ In openbare gebouwen geldt vanaf 1 december een mondkapjesplicht en die hoopt Postma zo in zijn bedrijf te omzeilen. ,,We hebben de brief aan onze situatie aangepast en op de deur geplakt.’’
,,De werking van mondkapjes is op zijn zachtst gezegd nihil. Ik vind het zelf ook onprettig om ze te dragen. Mensen gaan er ook helemaal niet hygiënisch mee om, ze worden in en uit de broekzak gefrommeld en ze zitten er met vieze vingers aan.’’
Postma weet dat er klanten zijn die wegblijven als ze in zijn zaak een mondkapje op moeten. ,,En die heb ik toch liever in de winkel.’’
Of het allemaal juridisch dichtgetimmerd is, weet Postma niet. ,,We hebben het wel even laten testen bij onze vakjurist van de Bovag. Die zegt dat er nog niet zoveel jurisprudentie is en dat het op zijn minst aanleiding geeft voor een gesprek.’’
In het bedrijf houdt men zich volgens Postma ,,sowieso best goed aan de regels. Het is hier ook helemaal niet druk, zeker niet bij ons als klein bedrijfje.’’
Mensen mét mondkapje blijven volgens hem ook gewoon welkom.
Ook zette Postma de brief op zijn facebookpagina en dat blijkt een ware hit. ,,Tienduizenden keren bekeken en geliket. Ik schrok daar wel een beetje van. Onze posts gaan meestal over bijzondere auto’s en klusjes en dat trekt dan enkele tientallen likes.’’