Extra beugels, lamellen en stalen liggers voor verzwakte brug Kootstertille

Verkeerslichten op de brug over Prins Margrietkanaal bij Kootstertille. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Extra beugels, koolstoflamellen en stalen liggers kunnen de brug over het Prinses Margrietkanaal bij Kootstertille tijdelijk versterken.
Lees meer over
Achtkarspelen

De verzwakte brug, waar momenteel eenrichtingsverkeer geldt, kan hierdoor binnen een jaar weer open zonder verkeersmaatregelen, aldus wethouder Max de Haan van Achtkarspelen. „Alle beperkingen kinne der dan ôf.”

De tijdelijke, technische oplossing is naar voren gekomen in een onderzoek van adviesbureau Nebest. Het gaat om extra beugels om de ‘dwarskrachtcapaciteit’ te vergroten, koolstoflamellen voor een grotere ‘momentcapaciteit’ en ondersteuning van de betonnen liggers met stalen liggers.

2 tot 2,5 miljoen euro

Over 40 à 52 weken, dus binnen een jaar, kan de klus gereed zijn. Of dat lukt, hangt vooral af van de levertijden van materialen en de beschikbaarheid van aannemers, aldus De Haan. Goedkoop is de ingreep met 2 tot 2,5 miljoen euro niet, maar dit bedrag is voor Rijkswaterstaat niet onoverkomelijk, volgens de wethouder.

Sinds oktober 2021 zijn er zorgen over de draagkracht van de brug. Aanvankelijk werd hij afgesloten voor zwaar verkeer.

Net als in Kootstertille en Skûlenboarch zijn er inmiddels ook problemen met de brug bij Gaarkeuken, een gehucht ten zuiden van Grijpskerk, aan dezelfde vaarroute. Deze is er zo slecht aan toe dat Rijkswaterstaat de provincie Groningen gevraagd heeft een aslastbeperking in te stellen, wat neerkomt op het weren van zwaar verkeer.

Nieuws

menu