Werkgeversorganisatie VNO-NCW wil het ook: een snelle Lelylijn

Werkgeverslobby zoekt opvolger Hans de Boer ANP

De werkgevers willen de plannen voor een spoorlijn van Amsterdam naar Groningen nieuw leven in blazen. Dat is goed voor het Noorden én de rest van Nederland, zegt voorman Hans de Boer.

De nieuwe spoorlijn, de Lelylijn, moet vanaf Amsterdam lopen via Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Treinen kunnen zo’n 200 kilometer per uur halen, waardoor Groningen op een uur reistijd van Amsterdam zou komen.

Begin april zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat de Lelylijn voor het kabinet geen optie is. De kosten zijn volgens haar simpelweg te hoog. Op een bijeenkomst van VNO-NCW Noord in Nooitgedacht presenteert voorzitter Hans de Boer vanmiddag cijfers waarmee hij het ongelijk van de staatssecretaris wil aantonen.

De Boer wil vooral duidelijk maken dat de aanleg van een nieuwe spoorverbinding het hele land ten goede komt. Hij maakt een vergelijking met de nieuwe metrolijn in Amsterdam, de Noord-Zuidlijn. ,,De Lelylijn is een Noord-Zuidlijn op nationale schaal.’’ De VNO-NCW voorman doelt daarmee op de ‘mentale landkaart’ van Nederland. ,,We vinden het Noorden ver weg. Als Tom Egbers aankondigt dat Ajax afreist naar het hoge Noorden, kost dat twintig arbeidsplaatsen. Dat is mentaal. Met de Lelylijn komt Groningen op een uur reizen van Amsterdam. En in een land waar de ruimte zo schaars is en de druk op de woningmarkt in sommige steden absurde vormen aanneemt, is het onverantwoord een heel landsdeel links te laten liggen.’’

De Lelylijn is te vergelijken met de Hanzelijn (Zwolle-Lelystad), vindt De Boer. De aanleg ervan schat hij op 3 miljard euro. ,,Een bedrag dat grote economische waarde genereert. Er komen nieuwe stations in Emmeloord en Drachten. Plekken waar vastgoed ontwikkeld kan worden. Maar ook de stationsomgeving in Heerenveen en Groningen wordt aantrekkelijker om te investeren. Ook Leeuwarden profiteert. Leeuwarden komt bijna een uur dichter bij Amsterdam. Er ligt een paar miljard euro voor het oprapen.’’

Volgens de ondernemersbaas is de nieuwe spoorverbinding nationale infrastructuur. ,,De Randstedelijke arbeids- en woningmarkt wordt in één klap uitgebreid met een heel landsdeel. Je vermindert de druk in de Randstad.’’

De Lelylijn is daarnaast van betekenis voor de spoorverbinding Amsterdam-Hamburg. ,,Een verbinding die kan concurreren met auto en vliegtuig.’’ VNO-NCW wil samen met ondernemers en overheden de plannen voor een Lelylijn verder uitwerken. ,,Dit is goed voor heel Nederland. Maar het initiatief moet eensgezind uit het Noorden komen. En dan werkt het het best als het bedrijfsleven het voortouw neemt.’’

Nieuws

Meest gelezen