Wat vinden Friese reizigers van de vernieuwde Arriva-treinen?

Vaste reizigers zijn maar wat blij met het toegenomen gemak in de vernieuwde Arriva-treinen. ,,Vergeleken met de NS is dit beter.”

Een Wink-trein, hier op het station in Groningen.

Een Wink-trein, hier op het station in Groningen. FOTO DVHN

In de trein die vrijdagmiddag pendelt tussen Leeuwarden en Sneek zitten vooral scholieren. Eén gadget van de nieuwe treinstellen is in elk geval niet aan hun aandacht ontsnapt: de USB-poorten en stroompunten, ingeklemd tussen de stoelen. Eindelijk lekker die telefoon opladen.

En voor de rest? ,,Ik zie niet veel verschil, maar het is wel veel netter allemaal”, vindt Marente Ruiter uit Balk. Of toch: ,,Dat uitklapbare plankje aan de stoel. Handig voor je boeken.”

Sinds half april laat Arriva ze rijden door Friesland, de ‘Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug’, ofwel Wink-treinen. Ze lopen nu op blauwe diesel, maar moeten in de naaste toekomst helemaal elektrisch worden. De reizigers zelf zijn voorzien met oplaadpunten, opklapbare tafeltjes, grote vaste tafels bij de ‘vierzitters’, en een indicator die aan de buitenkant van de trein laat zien hoeveel zitplaatsen er nog zijn.

Niet nieuw

In dat opzicht zijn de Winks niet nieuw. Deze voorzieningen zijn ook te vinden in de vernieuwde blauwe Spurt-treinen, die al sinds vorig jaar rondrijden. Beide lichtblauwe treintypes lijken van buiten erg op elkaar: het zijraampje van de stuurcabine van de Wink is wel een stuk kleiner.

Maar Spurt of Wink, de doorgevoerde veranderingen vallen in goede aarde, blijkt in de trein naar Sneek. Jelte Hofsink uit het Overijsselse Bergentheim vindt de wagons ruimtelijk en luxe. ,,Zo’n USB-poort in de trein zie je bij ons in Overijssel niet.” Niels Officier uit Makkum heeft het geboemel met de oude rode Spurts nog vers in het geheugen. ,,Nu hobbelt het minder, en deze maakt ook minder geluid.”

'Het is een hele vooruitgang. Vergeleken met de NS is dit zelfs beter'

Ria Feitsma - geen scholier - hoeft maar een klein stukje te sporen met Arriva, in Leeuwarden pakt ze een andere trein richting de Achterhoek. ,,Het is een hele vooruitgang. Vergeleken met de NS is dit zelfs beter.”

Ook al gaat het in- en uitstappen bij de Winks nog niet optimaal, Arriva moet er een aantal perrons voor verhogen, Feitsma vindt het ,,grote gat” bij de NS-treindeuren een stuk vervelender. ,,En dit”, wijst ze om zich heen, ,,is meer luxe. Er hangen hier bijvoorbeeld meer displays met reizigersinformatie. Bij de NS moet ik de hele wagon door turen.”

Beenruimte

Volgens Arriva zijn de voorkeuren van reizigers zoveel mogelijk verwerkt in de inrichting van de Wink-treinen. Daarom zijn er relatief veel vierzitsbankjes. Tegelijk moest het aantal zitplaatsen voldoen aan de eisen van de noordelijke provincies. Het gevolg is dat de beenruimte nog steeds is wat het was. Een reiziger van 1.80 meter op een tweezitje heeft tien centimeter speling bij zijn knieën.

Voor de twee meter lange Steffen Doorenspleet uit Woudsend betekent dat nog steeds: óf kaarsrecht zitten, of ontspannen maar ‘schuin’. Niet dat hij erover klaagt. ,,Mensen in Noord-Nederland zijn gemiddeld iets langer dan in de rest van het land, daar had Arriva wel rekening mee kunnen houden. Maar ik snap ook wel dat ze daarvoor geen zitplaatsen willen inwisselen.” Hij kijkt om zich heen. ,,Nu is het stil, maar na corona zit het hier weer vol.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Instagram