Waddenvereniging verbijsterd over mankement zwarte doos MSC Zoe: 'Onvoorstelbaar dat dit kan'

Een luchtfoto van het containerschip MSC Zoe in de Bremerhaven.

Dat de zwarte doos van het containerschip de MSC Zoe niet naar behoren heeft gefunctioneerd, leidt tot verbijstering op de burelen van de Waddenvereniging.

Het mankement aan de zogenoemde Voyage Data Recorder (VDR) kan een belemmering vormen voor het onderzoek naar de toedracht van de ramp met het containerschip. Dat blijkt uit het Duitse inspectierapport dat ZEMBLA in handen heeft. Daarin staat tevens dat de MSC Zoe rompschade had als gevolg van ‘een incident’.

Bekijk hier het rapport.

De Waddenvereniging stelt dat het van cruciaal belang is dat de gegevens van de zwarte doos aan onderzoekers beschikbaar worden gesteld. Hoe is het mogelijk dat de VDR niet heeft gewerkt, vroeg Ellen Kuipers, medewerker scheepvaartveiligheid bij de Waddenvereniging, zich direct af. ,,Onvoorstelbaar dat dit kan. Ik heb er geen woorden voor. Het zijn solide dingen, niet kapot te krijgen. Ook niet bij bijvoorbeeld brand.’’ Tegenover ZEMBLA zegt Dirk Venema, een ervaren Noordzeeloods die veel op containerschepen vaart, dat hij ,,nog nooit heeft gehoord dat de Voyage Data Recorder niet werkt’’.

Lees ook | Mankement aan zwarte doos MSC Zoe: blijft toedracht onduidelijk?

'De feitelijke gegevens van de zwarte doos zijn nodig'

In de politiek zijn diverse moties ingediend over de containerramp. Omdat nader onderzoek nodig is, zijn deze aangehouden. Kuipers ziet de bui al hangen. ,,Het zal toch niet waar zijn dat er bij zo’n grote calamiteit geen info is.’’

De VDR slaat gegevens op als de snelheid en diepgang van een schip, radiocontacten en de communicatie op de brug. Die informatie is van belang om de toedracht van de ramp in kaart te kunnen brengen. Kuipers: ,,De containers zijn in het midden van het schip weggeslagen, normaal gebeurt dat voor of achter. Het is heel specifiek en daar wil je van leren voor de toekomst. De feitelijke gegevens van de zwarte doos zijn nodig.’’

‘Raar’

Kuipers durft het niet hardop te zeggen, maar het zaakje stinkt wat haar betreft wel. De MSC Zoe verloor op nieuwjaarsdag boven Terschelling honderden containers, maar de kapitein deed pas uren later een eerste melding. Het schip was toen al bij het Duitse Borkum. ,,Ze moeten heel goed onderzoeken wat hier is gebeurd. Het is raar, de melding kwam zo laat. Het lijkt alsof ze denken: we komen er wel mee weg. Maar dat is speculeren en dat kan ik niet hard maken.’’

Open brief

De Waddenvereniging heeft een maand geleden samen met diverse andere natuurorganisaties een open brief aan de directie van MSC gezonden, het bedrijf tot actie maande en onder meer schreef dat de rederij zich ,,niet langer mag verschuilen achter juridische scherpslijperijen’’. Tot op heden heeft de hoogste baas Diego Aponte niet gereageerd.

Lees ook | Natuurorganisaties in open brief aan directie MSC: ‘Schoon is het nog lang niet’

,,Als je een afvalemmer leegt in een gebied dat tot het Werelderfgoed behoort, heb dan het fatsoen om het gesprek aan te gaan. MSC zegt in jaarverslagen maatschappelijk betrokken te zijn. Dan is het raar dat je niet reageert.’’ De natuurorganisaties sturen vandaag (donderdag) een herinneringsmail.

Lees ook | GRIP, een reconstructie van de eerste week na de containerramp

Onderzoeksprogramma ZEMBLA maakte een tweeluik over de ramp op het wad. De eerste uitzending is donderdagavond om 21:10 uur op NPO2. Deel twee wordt op 24 oktober uitgezonden.

Nieuws

menu