Vogelbescherming ontstemd over vleesadvertentie Poiesz: 'Hier hadden we nooit onze toestemming voor gegeven'

De advertentie van Poiesz.

Supermarktketen Poiesz heeft zich de woede van de Vogelbescherming op de hals gehaald. Het plaatste zonder toestemming een advertentie in de eigen folder waarin een vleesaanbieding en de Vogelbescherming aan elkaar werden gelinkt. Poiesz heeft inmiddels excuses aangeboden

Verse worst of saucijs en hamburgers werden flink aangeprezen door Poiesz, dat in het Noorden zeventig filialen heeft. Dat is op zichzelf geen probleem, ware het niet dat de advertentie vergezeld was van een verwijzing naar de Vogelbescherming. ‘Van elke verkochte donatie-aanbieding gaat 10 eurocent naar de Vogelbescherming’, schreef Poiesz, dat online een actiepagina heeft staan voor weidevogels.

Maar de Vogelbescherming was niet op de hoogte van deze advertentie. Sterker nog: het had er nooit toestemming voor gegeven. ,,In het verleden hebben we contact gehad rondom zuivel van weidevogelboeren, maar dat is meer dan een jaar geleden’’, stelt woordvoerster Marieke Dijksman. Volgens haar wordt er met de advertentie een verkeerde indruk gewekt. ,,Dit kwam voor ons uit de lucht vallen. Kiloknallers en achteruitgang van de weidevogels zijn het gevolg van intensieve landbouw. Daar verlenen we onze medewerking niet aan.’’

De Vogelbescherming zegt dan ook geen donaties te ontvangen die afkomstig zijn via deze advertentie. Die gaan naar een fonds van het zuivelmerk Weide Weelde, dat opkomt voor de bescherming van weidevogels. De Vogelbescherming noemt het pijnlijk dat er in de Poiesz-advertentie wordt ‘gestunt’ met vleesproducten, ,,waaraan we onze naam niet zouden hebben willen verbinden’’. Er is maandag overleg geweest tussen de Vogelbescherming en Poiesz. De supermarktketen erkende dat er van tevoren contact had moeten zijn.

Reactie Poiesz

Poiesz was maandag niet bereikbaar voor nadere toelichting, maar kwam dinsdagochtend dan toch met een statement op de eigen website. ,,Wij begrijpen dat het door sommige mensen als ongewenst is ervaren dat er vleesproducten worden aangeboden voor een donatie-actie ten behoeve van de natuur in het Noorden’’, schrijft Poiesz, dat vervolgens excuses aanbiedt. ,,De actieproducten voor de komende weken zijn nader afgestemd.’’

Poiesz doneerde vorig jaar ruim 50.000 euro aan Weide Weelde, dat zich inzet voor de verbetering van de leefomstandigheden voor weidevogels. De actie gaat dit jaar door. Poiesz stelt zelf de aanbiedingen te bepalen en schrijft dat de Vogelbescherming en Weide Weelde daar geen invloed op hebben.

Nieuws

Meest gelezen