Vijf vragen: Waarom de treinen en bussen niet rijden

Station Leeuwarden. Foto: Niels Westra

In het hele land blijven naar verwachting bussen maandag en dinsdag in de remise. Door de staking in het openbaar vervoer rijden ook de treinen van Arriva niet. Chauffeurs moeten de tijd hebben een plasje te plegen, zeggen vakbonden FNV en CNV ofwel de werkdruk is te hoog. Het is al de tweede staking dit jaar.

Wat is er precies aan de hand?

Bonden en werkgevers, verenigd in werkgeversorganisatie WVOV, praten sinds oktober vorig jaar over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst.

De bonden wijzen erop dat de werkdruk in het openbaar vervoer de laatste jaren alleen maar is toegenomen. Chauffeurs zouden diensten draaien van enkele uren achter elkaar zonder pauzes. Tijd voor een boterham of een sanitaire stop is er niet.

De bonden willen harde afspraken met de werkgevers dat daar een einde aan komt. Daarnaast moet er een loonsverhoging komen.

Is het de eerste actie in het conflict?

Nee. Al in december waren er acties. Toen reden bussen rond met een mobiel toilet erachter om aan te geven hoe hoog de nood is. ‘We willen niet zeiken, maar wel de tijd om naar het toilet te gaan’, was het motto.

Daarna werd er begin januari een dag gestaakt.

En hoe zit het met de werkgevers?

De werkgevers dachten dat ze op 16 januari een akkoord hadden bereikt aan de onderhandelingstafel. De vakbondsleden wezen dat akkoord twee weken geleden echter af.

Daarna kregen de werkgevers een week de tijd om te reageren op nieuwe voorstellen van de bonden. Dat ultimatum liep afgelopen woensdag af.

De werkgevers reageerden niet op het ultimatum. Ze stellen dat de bonden meer dan twee maanden de tijd hebben genomen om de overeenkomst van januari af te wijzen, terwijl de WVOV binnen een week moest reageren op de nieuwe voorstellen.

De werkgevers wilden meer tijd om goed beslagen verder te praten met de bonden. Ze vinden de staking onrechtmatig, wijzen erop dat de kosten hoog zijn en dat reizigers uiteindelijk de dupe worden.

In een kort geding vroegen ze woensdag aan de rechter om de staking te verbieden, omdat de onderhandelingen nog gaande zijn. De rechter bepaalde een dag later dat er nadelige effecten aan de staking kleven, maar hij vindt het recht om te staken zwaarder wegen.

En dus staat het openbaar vervoer maandag en dinsdag stil.

Is er veel last te verwachten?

Wel als je in Loppersum woont en met het openbaar naar je werk reist in Leeuwarden. Of als je dagelijks vanuit Harlingen naar Hoogezand gaat. Dan kun je hopen dat die ene bus en trein die jij nodig hebt misschien net wel rijdt.

Maar eigenlijk zijn er maar twee mogelijkheden: de auto pakken of vrij nemen. Als het kan is thuiswerken natuurlijk ook een optie.

Toch vinden de bonden deze maandag en dinsdag wel een goed moment. Het is Meivakantie. Een periode waarin, zo denken de bonden, minder mensen aan het werk zijn.

Het is in elk geval een periode waarin scholieren en studenten minder afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Staken op een later moment willen de bonden niet, omdat eindexamens binnenkort beginnen.

Wat doet Arriva?

Arriva zegt nog te inventariseren wat de gevolgen van de staking zijn. ‘Houd er rekening mee dat er geen bussen en treinen rijden’. Ook hier het advies de website en sociale media in de gaten te houden dan wel alternatief vervoer te regelen.

Nieuws

menu