Trend onder sporters: hoppen van ene 'event' naar het andere

De survivalrun van vorig jaar in De Knipe. Sporters kiezen vaker voor dit soort evenementen. FOTO HENK JAN DIJKS

De survivalrun van vorig jaar in De Knipe. Sporters kiezen vaker voor dit soort evenementen. FOTO HENK JAN DIJKS

Een leven lang lid van een of twee vaste sportverenigingen: het wordt zeldzaam. ,,Afwisseling, dat is wat sporters momenteel willen.’’

Veertig jaar bij de plaatselijke volleybalclub? Vijftig jaar lang voetballen, van de pupillen tot het eerste elftal en vervolgens afbouwen in een lager seniorenteam of in het bestuur? Het komt steeds minder vaak voor, weet Rinse Bleeker, directeur van Sportstad Heerenveen. ,,En daar moeten wij mee leren omgaan. Wij moeten creatiever worden.’’

Bleeker en zijn collega’s zien dat veel sporters tegenwoordig kiezen voor kortlopende abonnementen en vaker op acties en aanbiedingen ingaan. Daarnaast richten mensen zich tijdelijk - en flink fanatiek - op een evenement. De voorbereiding hiervoor duurt enkele maanden tot een jaar. Vervolgens kiezen de sporters voor een ander ‘event’.

'Steeds wat anders'

,,Men doet steeds wat anders’’, zegt Bleeker. ,,Dan is het een marathon, dan een survivalevent. Dan een grote mountainbikewedstrijd en dan weer een mudrace of crossfit. Een deel van deze mensen sport vaak met een groep. En het liefst voor een goed doel, dat is ook heel populair. Daarna hoppen ze vrolijk weer verder.’’

Ook Sport Fryslân ziet deze trend, met name bij de buitensporten. ,,Events, doelen, dêr giet it hieltyd mear om’’, zegt directeur Anne Jochum de Vries. Met buurtsportcoaches organiseert Sport Fryslân dan ook veel lokale evenementen.

Voor Sportstad Heerenveen is het soms lastig om ver vooruit te kijken en echt ergens in te investeren. Bleeker: ,,Sporten is nu meer vraaggericht, vroeger was het aanbodgericht. Als organisatie moeten wij veel flexibeler zijn.’’

Hij trekt daarom steeds meer met clubs en verenigingen op. ,,Wij willen meer zijn dan alleen maar een bedrijf dat een sporthal verhuurt.’’

'Aanbieders moeten flexibeler zijn'

En dus overweegt Sportstad om zelf ook meer tijdelijke evenementen te organiseren. Deze duren soms maar een week. Zo kan bijvoorbeeld de sporthal worden volgegooid met zand waarop teams een paar dagen kunnen beachvolleyballen.

En een paar dagen later vindt op datzelfde zand een tropisch en sportief bedrijfsuitje plaats.

Na een week wordt de hal weer leeggehaald. Hierna kunnen er tientallen trampolines neergezet worden, voor een springfestijn voor kinderen. Of een wipeout-parcours.

Ook het sporten zelf wordt alsmaar flexibeler, gaat Bleeker verder. De vaste tijden verdwijnen, mensen sporten wanneer zij maar willen. En voor wie dat wil, kan het steeds vaker alleen, met ondersteuning en advies van een app.

Van sporten naar leefstijlontwikkeling

Bleeker: ,,In grote steden is de fitness 24 uur per dag open. Horecapersoneel, bijvoorbeeld, kan na het werk nog een uurtje sporten. Rustig en in je eentje.’’

Anne Jochum de Vries van Sport Fryslân merkt dat ook. Mensen sporten steeds meer voor zichzelf, weet hij. Landelijk sport nu al 50 procent van de sporters alleen en dit percentage stijgt, blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut. ,,Dy yndividualisearring hâldsto net tsjin.’’

Wel gaat sporten tegenwoordig over in leefstijlontwikkeling, zegt De Vries. Met een personal trainer, advies op maat en voedingstips. ,,It is mear as sport allinich.’’