Treinen Arriva worden hybride, waterstof na 2035

De Flirt, door Arriva Flirtino genoemd.

De dieseltreinen van Arriva in Noord-Nederland gaan nog lang niet op waterstof rijden. Wel krijgen ze stuk voor stuk batterijen, die remenergie opslaan.

170 miljoen

Arriva-directeur Anne Hettinga en verkoopdirecteur Christian König van de Zwitserse treinfabriek Stadler Rail AG sloten donderdag een contract van 170 miljoen euro voor modernisering van het Noord-Nederlandse treinenpark. Hiervoor was de Klimaattop uitgekozen, die donderdag op het Groninger Zernike Park meer dan duizend bezoekers trok.

Het contract voorziet in ombouw en modernisering van de 33 bestaande treinen van het type GTW en de aanschaf van achttien nieuwe treinstellen van het type Flirt BMU. Zulke treinen rijden al in de Aostavallei in Noord-Italië. Ze hebben een dieselmotor en een pakket batterijen, maar ook een pantograaf waarmee stroom van de bovenleiding kan worden afgenomen.

Groeimodel

Hettinga ziet de inzet van hybride treinen als groeimodel naar een spoorvervoer dat geen broeikasgas meer veroorzaakt. De dieselmotoren zullen gevoed worden met olie uit voedselresten. De batterijen kunnen remenergie opslaan, waardoor de diesels niet meer hoeven staan brommen op de stations.

De Flirt BMU zal in elk geval gaan rijden op de lijn tussen Leeuwarden en Groningen Europapark. Arriva wil dat deze lijn deels een bovenleiding krijgt aangemeten.

,,De treinen kinne de stikken sûnder boppelieding dan op de batterij oerbrêgje’’, aldus Hettinga. Tot de forse investering is besloten in het kader van een vervoersconcessie die loopt van 2020 tot 2035.

Futuristisch

Samen met TU Delft wil Arriva een meetlat ontwerpen, die de energiebesparing en CO2-reductie van de vervoerder bijhoudt, inclusief de milieubelasting van bouw, onderhoud en sloop van het materieel.

Op de Klimaattop adverteerden de drie provinciebesturen met ,,de eerste Nederlandse trein op waterstof’’ tussen Leeuwarden en Groningen. Hettinga gaat niet mee in dit visioen: ,,Een trein op waterstof is futuristisch. Ik zie het de komende twintig jaar niet gebeuren. Arriva doet liever dingen die nu kunnen.’’

Vandaag presenteert de Franse bouwer Alstohm een waterstoftrein. Schone productie van deze brandstof staat echter nog in de kinderschoenen.

Nieuws

menu