Terugblik: Straaljagercrash blijft over de tong gaan

De crash van een straaljager op donderdag 9 juni zal de medewerkers van tuinbouwbedrijf Vink Sion nog lang heugen. Het liep gelukkig goed af en mede daarom was er geen nazorg nodig. ,,De jongens vonden het eigenlijk wel grappig. Er gebeurde weer eens wat.’’

De rust is weergekeerd in de kassen van paprikateler Jaap Vink (48) aan de Bodde in Bitgum. De paprikaplanten staan alweer op kniehoogte. Medewerkers hebben handmatig 750.000 touwtjes opgehangen om de 250.000 groeiende planten te begeleiden. ,,Snelle jongens doen er 1500 per uur’’, vertelt Vink.

Hij wijst nog eens naar de plek waar op 9 juni, midden in de oogstperiode, een Zwitserse piloot met schietstoel door het dak kletterde. Zijn F5 boorde zich enkele tientallen meters verderop in een waterplas. Nog regelmatig wordt Vink aangesproken op het angstige avontuur, een dag voor de Luchtmachtdagen. ,,Je hebt het zelf eigenlijk wel afgesloten, maar mensen beginnen er steeds weer over.’’

De eerste weken na de crash had de Bitgumer nog slapeloze nachten, wetend dat het allemaal heel anders had kunnen aflopen, maar de aangeboden slachtofferhulp was niet nodig, ook niet voor de andere (vakantie-)medewerkers. ,,De jongens, vooral de scholieren, vonden het eigenlijk wel grappig. Er gebeurde weer eens wat.’’

Het bedrijfsterrein veranderde in een militaire compound. Vink werd overspoeld met verzoeken van de media. ,,Het verbaasde me hoe snel ze me wisten te vinden. Binnen tien minuten. Veel verzoeken heb ik afgewimpeld, ook omdat ik anders alleen nog maar daar mee bezig was.’’

De paprikabaas stond op het parkeerterrein, had net afscheid genomen van een zakenrelatie, toen hij een enorm kabaal hoorde. Hij klom op een grote blauwe tank. ,,Even kijken wat die vliegtuigen nu weer aan het doen zijn.’’ Nog net zag hij een enorme vuurbal. ,,Ik dacht: jongens, dit is niet goed.’’

Zo’n 25 ruiten in het dak sneuvelden, (af)schermdoeken scheurden. De piloot strompelde tussen de lange rijen met 2,5 meter hoge paprikaplanten door naar het centrale betonpad. Op een wagentje werd hij naar het parkeerterrein gebracht, in afwachting van de ambulance.

,,De schermdoeken zijn weer genaaid’’, zegt de ondernemer, ,,,maar je kunt nog steeds zien dat op die plek iets is gebeurd’’. Verder is er in de kassen niets dat herinnert aan het ongeluk. Elk schroefje, elk boutje werd zorgvuldig schoongemaakt en meegenomen voor nader onderzoek. ,,Allemaal naar Woensdrecht.’’ De koepel van de cockpit was aanvankelijk spoorloos, maar werd weken later tijdens hekkelwerkzaamheden teruggevonden in een rietkraag.

Tot in november was het bedrijf bezig de schade te herstellen. Die bedroeg in totaal zo’n 70.000 euro. Het is volgens Vink allemaal netjes opgelost door de Nederlandse en Zwitserse autoriteiten.

Van de piloot, die na de crash nog zijn verontschuldigingen aanbood, heeft Vink niks meer gehoord. Graag had hij nog eens met hem nagepraat. Ook een kerstkaart van de Bitgumers bleef vooralsnog onbeantwoord. Twee onderzoeken naar de crash lopen nog, bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid en bij de militaire justitie in Zwitserland.

In de loop van volgend jaar worden de uitkomsten bekend, maar Vink kijkt er niet per se naar uit. . ,,Ik weet wat er is gebeurd. Twee toestellen hebben elkaar geraakt. Bij eentje brak een stuk vleugel af en toen kon die niet verder vliegen. Einde oefening.’’

Nieuws

Meest gelezen