Tall Ships Races: trainee stort zich op afval bemanningen

Hij speurde de straten van Stavanger af op zoek naar vuilnisbakken. Wouter Burema (14) onderzoekt voor Omrin hoe het zit met afvalverwerking tijdens de Tall Ships Races. In ruil voor de klus sponsort Omrin de trainee.

Wouter Burema verdiept zich tijdens de zeiltrip in het afval van bemanningen en dat op de Artemis.  FOTO LC

Wouter Burema verdiept zich tijdens de zeiltrip in het afval van bemanningen en dat op de Artemis. FOTO LC

Misschien al wel een jaar geleden stuurde zijn oma uit Leeuwarden hem het artikeltje in de krant dat er trainees werden gezocht. Omdat Wouter, die in Krimpen aan den IJssel woont, veel van zeilen houdt, schreef hij zich in.

In april vernam hij dat afvalverwerker Omrin trainees wilde sponsoren. Wouter, die op de havo zit en een getalenteerd volleyballer is, schreef een enthousiast mailtje waarin hij zich voorstelde. Het resultaat: de afvalverwerker wilde met hem in zee.

Als ruil voor de bijdrage van 575 euro sponsorgeld – de helft van het reisbedrag – moet hij in kaart brengen hoe er in Stavanger, onderweg op de Artemis en tot slot in Harlingen met afval wordt omgegaan. ,,Ik vond het zeer schoon in Stavanger”, constateert Wouter na een rondgang door de Noorse stad.

Bezemwagentjes

Afbalbakken zag hij genoeg, maar ze vielen niet op. ,,En meestal staat bij binnenkomst in een haven aangegeven waar je het afval kwijt kunt. In Stavanger kon ik dat niet vinden. Kan beter dus. Ook zag ik vaak bezemwagentjes rijden om de straten schoon te boenen.’’

Wouter verwonderde zich daarover, want volgens hem gaan ze in Nederland niet zo vaak de straat op. Alhoewel, zeker weten doet hij dat niet. ,,Ik ben me namelijk nog nooit zo bewust geweest van afval en de verwerking daarvan. Dat is natuurlijk ook het doel van Omrin: jongeren bewuster maken. Het is gelukt, want ik heb de hele tijd afval in mijn hoofd.”

Op het schip houdt hij nauwlettend de afvalstroom in de gaten. ,,Niets mag overboord, behalve organisch afval. Ik zie helaas wel dat er toch wel eens iets overboord gaat wat niet mag. Dat doet de bemanning zeker niet, maar sommige jongeren doen dat wel.”

Vies water in opslagbakken

Ook weet hij nu waar de schepen hun bilgewater – een mengsel van water en olie dat ontstaat in de machinekamer – kwijt kunnen. Dat water mag niet worden geloosd en moet door daartoe bevoegde bedrijven worden ingezameld. ,,Schepen als de Artemis lozen hun vieze water tijdens de reis dan ook niet in zee. Dat wordt verzameld in een grote bak in het schip. Het gaat ook om douchewater en kraanwater’’, heeft Wouter geleerd.

Het is Wouter ook duidelijk geworden hoeveel afval een groep van 43 mensen produceert. De een na de andere afvalzak verdwijnt in een speciaal afgesloten ruimte bij het middendek. Hij zal meehelpen het in Harlingen netjes van boord te brengen.

Varen op de Artemis bevalt Wouter uitstekend. ,,Ik wilde vooral eens op een dwars getuigd schip varen en de Artemis is een prachtig en luxe schip. Het is jammer van de wind. Die is ons niet gunstig gezind. En toen er wel meer wind stond, was bijna iedereen ziek, onder wie ik.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Tall Ships Races