Stakende buschauffeurs voeren actie in Leeuwarden. 'Ze willen niet gepiepeld worden'

Foto: ANP
Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer: „De chauffeurs snappen er niks van dat hun werkgever zich blijkbaar niet druk maakt over de problemen rond werkdruk en inkomen. Ze willen met z’n allen laten zien dat ze niet gepiepeld willen worden.”
De buschauffeurs staken al lange tijd voor een cao dat de gestegen prijzen in de winkels compenseert en zorgt voor minder werkdruk. In het streekvervoer is door de hoge werkdruk het ziekteverzuim inmiddels opgelopen tot twintig procent, aldus FNV. Grote oorzaken daarvan zijn de veel te krappe rijtijden als gevolg van constante bezuinigingen. Samen met de toch al krappe arbeidsmarkt zorgt dat voor uitvallende bussen en nog hogere werkdruk, zo meldt de organisatie.
Provincies
FNV meent dat ook provincies niet kunnen wegkijken. ‘De goedkoopste busmaatschappij maakt de meeste kans op het verkrijgen van de aanbesteding. Vervolgens zijn de medewerkers, zoals buschauffeurs en ondersteunend personeel, de dupe daarvan. Provincies staan toe dat er krappe diensten worden gemaakt’, aldus Kuiper.
Ook maken stakende buschauffeurs zich zorgen over het openbaar vervoer in de twee provincies. Dat werd deze week nogmaals bevestigt, toen bleek dat verreweg de meeste bushaltes in de noordelijke provincies zijn wegbezuinigd. Mede daardoor zijn vele dorpen afgesneden van het openbaar vervoer.
Overheid moet ingrijpen
FNV roep daarnaast ook de Tweede Kamer en de staatssecretaris op om in te grijpen. De bond heeft geen hoge verwachtingen van de werkgevers om de impasse op te lossen. ,,Nu zijn alle ogen gericht op de medewerkers en de vakbonden om de overlast op te lossen, maar het probleem ligt ergens anders. De oplossing van dit cao-conflict en daarmee van de overlast voor reizigers ligt in eerste instantie bij de werkgevers. Nu die niet thuis geven, is het de beurt aan de overheden’’, zegt FNV-bestuurder Marijn van der Gaag.
Ook zijn er zorgen van mensen die op 15 maart vrezen niet te kunnen gaan stemmen voor de Provinciale verkiezingen vanwege de staking. ,,Als de overheid als opdrachtgever zorgt dat werkgevers in het openbaar vervoer een leefbaar loon en normale werkdruk bieden, dan hoeven de buschauffeurs op 15 maart niet meer te gaan staken en kan iedereen van zijn democratisch recht gebruik maken.’’
Dagelijks gestaakt
Vanaf 6 maart zal er in Groningen en Friesland dagelijks gestaakt worden. Maandag, woensdag en vrijdag door buschauffeurs voor de cao Streekvervoer. Op dinsdag en donderdag zullen machinisten en stewards van Arriva het werk neerleggen voor een goede cao Multimodaal. In het streekvervoer zijn twee cao’s, de cao Streekvervoer met zo’n 13.000 medewerkers en de cao Multimodaal, met zo’n 1.300 medewerkers. Beide cao’s liepen tot 31 december 2022.