Friese rijschoolhouders boos op CBR: 'Slagingspercentage nooit boven 50 procent en men wil dit er nu snel doorheen drukken'

Rijschoolhouders uit Sneek en omgeving komen in verzet tegen de maatregelen die het CBR en kabinet willen nemen om achterstanden bij het exameninstituut te beperken.

Boze rijschoolhouders protesteren tegen de aangekondigde maatregelen van het CBR.

Boze rijschoolhouders protesteren tegen de aangekondigde maatregelen van het CBR.

Rijschoolhouders laten te snel leerlingen afrijden voor hun examen, waardoor de druk op het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) te groot wordt. Het CBR wil de 6600 rijschoolhouders dan ook de duimschroeven aandraaien. Demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, kan zich vinden in de maartregelen. Op 19 april licht CBR-directeur Alexander Pechtold de plannen toe in de Tweede Kamer.

Ettie Isidora van autorijschool Isidora uit Sneek heeft met een groot aantal collega’s in de zuidwesthoek de krachten gebundeld. ,,Het is al jaren een zooitje bij het CBR. Er is daar van alles misgegaan, waardoor grote wachtlijsten zijn ontstaan. Door de coronapandemie zijn de wachttijden voor een examen verder opgelopen, omdat herexamens niet konden worden afgenomen. Nu moeten wij straks in negen weken zorgen dat het slagingspercentage van 50 naar 54 procent wordt verhoogd en voor het einde van het jaar zelfs 60 procent is. Lukt dat niet, dan dreigen ze met strenge maatregelen. Maar het slagingspercentage is nog nooit boven de 50 procent geweest. Men wil dit er nu even snel doorheen drukken.’’

Met collega’s is ze een stickeractie begonnen. Op de lesauto’s prijkt een sticker met daarop een groot vraagteken en de woorden hoger slagingspercentage. ,,Wij weten niet precies wat het CBR wil. We krijgen veel vragen van ouders en cursisten.’’

Isidora en haar collega’s voelen zich niet als branche niet serieus genomen. De rijscholen zijn over het algemeen kleine bedrijven en er is geen CAO. ,,Het CBR gaat nu op de stoel zitten waarop het niet moet gaan zitten. Zij zijn verantwoordelijk voor het afnemen van de rijexamens en moeten niet bepalen hoe wij ons werk doen. Natuurlijk zijn er bedrijven die niet goed functioneren, maar het CBR weet precies welke dat zijn. Uit het reserveringssysteem TOP kunnen ze exact zien welke rijscholen examens plannen en hoe de slagingspercentage’s zijn.’’

De strafmaatregelen die het CBR voorstaat voorzien in het schrappen van de tussentijdse toets, het faalangstexamen en het niet mogen afrijden van zeventienjarigen niet meer afrijden. Een hoger slagingspercentage scheelt tienduizenden herexamens per jaar.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Verkeer